Buss i halkolycka

En kollision mellan buss och timmerbil orsakade stort räddningspådrag i går morse.
Sex av de sju passagerarna i bussen fördes med lindriga skador till Sunderby sjukhus.
Det var mycket halt på olycksplatsen.

BODEN2006-02-24 06:30
Strax före halv nio i går morse fick räddningstjänsten larm om en kollision mellan en timmerbil och en buss. Eftersom en buss var inblandad dirigerades många ambulanser till platsen, bland annat från Luleå. Även Bodentaxi fick larm om att skicka bilar till platsen, eftersom man inledningsvis inte visste hur många passagerare som fanns i bussen.<br>Enligt Bodentaxi är det ovanligt att de dirigeras till olyckor för att hjälpa till med ambulanstransporter. När det stod klart att det inte rörde sig om någon allvarlig olycka kallades taxibilarna och ambulanserna från Luleå tillbaka.<br>Stannade vid rondell<br>Buss 55 tillhör lokaltrafiken och var på väg till Sävast. Det var längs riksväg 97 strax innan rondellen vid Ica Kvantum, som bussen stannade för att släppa fram en bil inne i rondellen. En timmerbil körde bakom bussen och chauffören bromsade när han såg att bussen framför honom stannat. Men det var halt och timmerbilen gled mot bussen. Chauffören försökte väja men kunde inte undvika en kollision. Enligt polisen körde inte timmerbilen för fort.<br>Hastigheten när kollisionen inträffade var låg. <br>&nbsp;? Fem personer fördes med en ersättningsbuss till Sunderby sjukhus och en person åkte ambulans till sjukhuset. Det handlar inte om några akuta skador. Ambulanspersonalen satte en nackkrage på passagerarna i förebyggande syfte. Det är en normal procedur vid den här typen av olyckor, säger räddningsledare Göran Baudin.<br>I samband med olyckan läckte det ut glykol från timmerbilen. Räddningstjänsten sanerade platsen med hjälp av ett absorberande medel som suger upp glykolen från vägbanan.<br>Ingen bärgningsbil behövdes. Både bussen och timmerbilen kunde köras från platsen. Räddningstjänsten kunde också dirigera övrig trafik och därför uppstod ingen trafikstockning i samband med olyckan.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om