Bron bort när dammen förstärks
På måndag börjar arbetet att förstärka kraftverksdammen i Boden. Därför stängs dammen av för all trafik. Inte förrän hösten 2007 beräknas vägen öppnas igen.De som bor i Bodforsen måste nu åka vägen över Hedenbron in till stan.- Det blir lite besvärligt. På sommaren brukar vi cykla till dagis, säger Tanja Nymo.
- Det finns två andra broar i närheten. Hedenbron är för all trafik och sedan finns en gång- och cykelväg över Svedjebron, nedströms Bodens kraftverk, säger Jan-Erik Janson, ansvarig för projektet vid Vattenfall.
När bron sätts tillbaka ska det bli gång- och cykelbana, i stället för som nu en smal trottoar. Det ska också bli ny belysning över hela bron.
Korsningen vid A8 kommer också att byggas om och bli säkrare för gång- och cykeltrafikanter.
Inte cykelväg hela sträckan
Tanja Nymo bor med sin familj i Bodforsen. De använder vägen dagligen för att ta sig ner till stan och till arbete och dagis. Dottern Mila är fem år och Sonen Alex är två år.
- På sommaren brukar vi cykla till dagis.
Nu måste de i stället ta vägen över Hedenbron.
- Nackdelen är att det inte finns cykelväg hela vägen. Det känns inte så roligt att cykla ute på vägen med barnen. Flickan cyklar själv. Vi får leda cyklarna den bit där det saknas cykelväg, säger Tanja Nymo.
Tanja Nymo bor i den gamla delen av Bodforsen.
- Jag tänker att det blir mycket genomfartstrafik nu när de stänger av över dammen. Det vill man inte ha. Det kör nog många bilar nu.
Tanja Nymo har förhoppningar på den nya vägen över dammen när den blir klar.
- Jag hoppas det blir bättre sedan, med bredare cykelväg och kanske de gör övergångsställe här. Det skulle behövas. Jag hoppas det inte drar ut på tiden.
Nödvändigt ont
Ewa Weslien bor i den nya delen av Bodforsen. Hon jobbar på Ing 3, som ligger bara på andra sidan kraftverksbron.
- Jag får cykla runt, genom gamla Bodforsen och förbi I 19. Det blir ett extra motionspass på morgonen. Fast det är nödvändigt att de gör det. Dammen behöver stärkas. Det blir bättre för all trafik så småningom.
Ewa Weslien tänker på de som bor i gamla Bodforsen.
- De kommer att få massor av bilar där. Vägen borde stängas av för genomfart av biltrafik.
Arbetet med att förstärka dammen görs för att förhindra översvämning vid de extrema vattennivåer som beräknas kunna inträffa vart 10.000 år. Det hela bygger på statistiska beräkningar från bland andra SMHI.
Förstärks på tre ställen
- De åtgärder vi gör bygger på simuleringar av de flödessituationer som kan uppkomma, säger Christer Ljunggren, chef för teknik och investeringar på Vattenfall och Vattenkraft i Luleå.
Kraftverksdammen i Boden ska åtgärdas på tre ställen. Om man står på kraftverksdammen och tittar nedströms så är det vänster fyllnadsdamm som ska förstärkas och förlängas uppströms. Sedan ska lamelldammen, själva betongdelen av dammen förstärkas. Den sista åtgärden är att höger fyllnadsdamm ska förstärkas något.
Motsvarande dammsäkerhetshöjande åtgärder har redan gjorts uppströms i Sourva, Satisjaure, Satisjärv, Harsprånget och Messaure. I Lilla Lule älv har dammarna i Letsi och Seitevaare åtgärdats. Arbete pågår i Vittjärv.
Återstående arbeten är Parki och Randi i Lilla Lule älv.
- Vi hoppas kunna påbörja dem senare i år. Alla åtgärder ska vara klara senast vid utgången av 2007, säger Christer Ljunggren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!