Bra framtid för blivande lokförare
Brist på lokförare väntas inom en snar framtid. Botniatåg behöver exempelvis 50 förare till persontrafiken på övre Norrland.
BRIST. Inom en snar framtid kan lokförare vara ett bristyrke. Utbildningen i Boden väntas därför få förnyat förtroende.
Foto: Håkan Zerpe
Det visar sig TCC inte riktigt täcker upp behovet.- Lokförare är ett fortsatt bristyrke. YH såg inte riktigt utanför lågkonjunkturen och allt tyder på att vi får förlängt förtroende. Ingen av de nybakade förare som gick ut i februari hade då jobb. I dag har läget förbättrats och 13 av de 23 kör tåg. Några gör annat och en del väntar in Botniatåg.Huggsexa
Botniatåg inleder trafiken norr om Sundsvall i augusti 2011.- Från Sundsvall och norrut finns i dag 200 lokförare och Botniatåg ska rekrytera 50, en kapacitetsökning på 25 procent. Vi hoppas kunna täcka behovet. Huggsexa om förarna väntar med lokal brist, spår Jens Fredriksson.Pensionsavgångar bedöms ytterligare förbättra arbetsmarknaden på svenska spår. - Bara Green Cargo behöver fram till 2012 rekrytera 192 lokförare för att ersätta de som går i pension. Och det baseras på dagens trafik som inte riktigt kommit igång efter lågkonjunkturen. Stockholmståg vill ha 115 förare till pendeln.Nuvarande kurs i Boden avslutas i april 2011. Hälften av deltagarna är från Norrbotten. Utbildningen löper under 60 veckor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!