Förutom hemsida satsar kommunen alltså på information via mobiltelefoner. Kommunens informationschef Nils Sundberg:
– Vi vill få ut information på ett enkelt sätt. Allt fler använder mobiltelefon i dag, kanske inte för att ringa men att få och ge information.
Grundtanken är att Bodens kommun gör en app som du laddar hem och där du kan få åtkomst till samtliga kommunala tjänster och allt som kommunen gör. Så småningom ska innehållet och tjänsterna som i dag finns på hemsidan kunna fås via appen.
Bodenappen är nu under utformning. Efter lanseringen i mars byggs appen på.
– Du kommer att kunna välja. Om du är intresserad av äldreomsorg kan du välja till det. Är du inte intresserad av förskola just då går detta att väljas bort. Det blir möjligt att du kan skräddarsy din app litet grann.
Planeringen är att viktiga meddelanden läggs ut via appen, exempelvis en trafikolycka eller ett strömavbrott.
– Då kan det komma ett pip i appen om att en olycka skett. "Läs mer på boden.se." Man kommer fort åt människor via mobilen, har det visat sig, understryker Nils Sundberg.
Sådant som kräver e-legitimation kommer tillföras appen, men får kanske anstå ett tag. Bygglov ska så småningom kunna sökas. IT-kontoret ser över hela teknikbiten och utvecklingen av appen bedöms inte dra några större kostnader.
Samtidigt som kommunen hade påbörjat utvecklingen av appen kom av en slump ett medborgarförslag i samma ämne.