Företaget går ut och meddelar brevledes att skuldsatta kan bli föremål för delgivningsförfarande. Antingen via att man blir uppsökt i bostaden eller på arbetsplatsen för delgivningen.
"Undvik delgivning!" är rubriken på det brevexempel som Datainspektionen har fått sig tillsänt av Bodens kommun.
I brevet till skuldsatta ombeds man skicka in en svarskupong där alternativet som "bäst passar din ekonomiska situation" kan väljas.
Skuld
Alternativt kan bifogat inbetalningskort användas för att reglera skulden.
Carina Gabrielsson, kommunal konsumentvägledare, vill att Datainspektionen granskar om förfarandet är god inkassosed. Det är Datainspektionen som enligt inkassolagen är tillsynsmyndighet i den här typen av ärenden.
Inspektionen har beslutat att inleda en tillsyn mot företaget och ställer därför ett antal frågor om de brev som sänds ut. Bland annat:
n Vilket är syftet med meddelandet?
n Vad menas? Det framgår inte varför ärendet blir föremål för delgivningsförfarande.
Datainspektionen vill dessutom veta om delgivningsformen, att söka upp den skuldsatte i bostaden eller på arbetet, är den modell som företaget normalt använder sig av.