Bodens förskott gällande väg 97 väntas få klartecken av kommunstyrelsen

Spadtag redan 2016. Och ett snabbare bygge än planen.Kostnaden för Bodens kommuns förskott blir en miljon per år.– Värt pengarna, anser Torbjörn Lidberg, kommunalråd.

Säkerheten ökar. Genom förskottet kan väg 97:s sista etapp börja byggas ett år tidigare och byggtiden blir också kortare. Här förra etappen Boden-Sävast.

Säkerheten ökar. Genom förskottet kan väg 97:s sista etapp börja byggas ett år tidigare och byggtiden blir också kortare. Här förra etappen Boden-Sävast.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-09-25 16:23

På måndag tar kommunstyrelsen beslut om förskottering till Trafikverket gällande väg 97. Arbetsutskottets förslag är att säga ja till att betala ut maximalt 130 miljoner kronor till Trafikverket.

Ärendet gäller väg 97 som byggs om till mötesfri väg, omväxlande 2+2 och 2+1, på sträckan Sävast-Sunderbyn.

Inget tyder på att vare sig kommunstyrelsen eller fullmäktige säger nej.

– Politisk enighet råder i Boden eftersom det här är en utvecklingsfråga för oss. Och vi har även samsyn med de andra intressenterna, bland annat Luleå kommun och länsstyrelsen som vi hade möte med för ett par veckor sedan, säger Torbjörn Lidberg.

Bodens kommun tar lån till förskotteringen. Den ränta på lånet som belastar kommunens ekonomi beräknas till knappt en miljon kronor per år. Totalt 7,8 miljoner. Återbetalningstiden från Trafikverket bedöms till fem år.

Är det värt pengarna?

– Ja, helt klart. Vi får en tidigareläggning på minst ett år och dessutom forceras bygget som blir klart snabbare än planerat. Därmed minskar vi restiderna i vår gemensamma arbetsmarknad och förbättrar miljö och trafiksäkerhet. Vi undviker frontalkrockar.

Om bygget blir dyrare ska kommunerna förskottera även det. Ser du detta som en risk?

– Nej, Trafikverket har varit bra på att hålla i etappen Boden-Sävast. Vi har fullt förtroende för att det inte är en glädjekalkyl för kommande etapp.

Luleå kommun har samma typ av avtal.

Fakta

Totalkostnaden är 260 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om