Den årliga näringslivsdagen hade samlat rejält med intresserade. Cirka 130 personer var anmälda.
Boden förlorar mark inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Erik Sandemo gav en dyster bild av nuläget vid tisdagseftermiddagens träff.
Tapp
Boden tappade fem miljoner kronor, en procent, på dagligvaruhandeln 2011. Förra årets siffror är inte klara.
- Om det hade varit ett isolerat år hade det inte gjort så mycket. Men ni är tyvärr inne i en relativt negativ trend inom dagligvaruhandelns utveckling, konstaterade Erik Sandemo.
Det finns ett indextal för handel. Under 100 innebär utflöde, över 100 inflöde. Boden har 86 i index för dagligvaruhandeln.
- Länets näst lägsta index. Inte godkänt. Men det är så här att ligga i skuggan av ett stort externt handelsområde som Storheden.
Råd finns
För sällanköpshandeln, exempelvis kläder, skor och byggvaror, minskade Boden fyra procent, 21 miljoner kronor, 2011.
Men förloraren kan bli vinnare. Stor potential finns för utveckling inom skor- och beklädnadssegmentet.
- Bredd i utbudet gör att kunden stannar kvar och det är ingen risk för överetablering i Boden. Möjligheter finns för etablering i alla segment. Centrum är förfinat och det handlar om att hålla det tajt och inte sprida ut det i periferin.
- Men externhandeln är för utspridd och där har ni misslyckats. Försök koncentrera den.
Viktigt är också att hålla dagligvaruhandeln attraktiv, underströk Erik Sandemo. Om de kunderna börjar starta bilen för färder till Storheden och Luleå är det fara och färde.
Storhedenspöket
- Jag måste flagga rött för det. Ni måste få dagligvaruhandlarna att vässa sig och utveckla sina butiker. Helst få hit ytterligare en aktör. Annars är risken att ni tappar ännu mer dagligvaruhandel till Storheden. Och då följer annan handel med.
Shoppingturism kan betyda mycket, underströk han. Man kan vända flödet genom att skapa något unikt. Exempelvis Stor’n, jätteälgen i Västerbotten.
- På så sätt kan en anledning skapas att åka till en kommun. Och då handlar besökarna också.