Bodenföretag med stororder

Hydronord i Boden AB - ett litet men naggande gott företag.Snart slutlevereras en order till norska försvaret. Och då snackar vi sjusiffriga belopp.

STYRBOXEN. Så här ser "hjärnan" ut till den variant av systemet som används till väghyvlar.

STYRBOXEN. Så här ser "hjärnan" ut till den variant av systemet som används till väghyvlar.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2012-08-22 06:00

Hydronord har nyligen flyttat till större lokaler på Torpgärdans västra industriområde. Det behövdes. Affärerna går bra.

1998 konstruerade Bengt Bernedal sin svarta låda som styr trycket på hyvelblad till vägmaskiner. Norska luftfartsverket köpte några år senare systemet till sina 45 nyanskaffade lastmaskiner som plogar landningsbanorna.

Lampskador
Problemet man hade var att en lastmaskin som plogar för högttryck kan orsaka allvarliga skador på de lampor som är infällda i banan.

Med Hydronords system kan trycket varieras och lamporna räddas. Datorstöd och hydraulik ser till det. Under åren har konstruktionen finslipats.

Norska försvarsmakten var på studiebesök hos landets luftfartsverk. Och gillade det man såg. Nu har militären köpt 28 nya plogmaskiner med Hydronords system på samtliga.

-  Risken är att det sprids till fler flygplatser, säger Bengt Bernedal utan att se alltför oroad ut över "risktagandet". Vi levererar i tre etapper. Den sista i september. Varje omgång är värd ett sjusiffrigt belopp.

Norska kunder
Hydronord drivs av Bengt Bernedal och sonen Alf. Den modell av systemet som används till hjullastarmaskiner på flygplatser har inte sålts till andra än nämnda norska kunder.

-  Jag fattar inte hur svenska luftfartsverket klarar sig utan, säger Bengt Bernedal med ett klurigt leende.

Systemet för väghyvlar genererar dock de största intäkterna och har slagit igenom även i Sverige. Totalt finns i dag 500 system i drift.

-  Det ökar år från år. I Norge är det här standard på Volvos väghyvlar.

En elektriker på annan ort gör styrenheterna och ett företag i Luleå är också med i produktionen. Ihopmonteringen görs i Boden och den färdiga produkten sänds därefter till maskinfordonstillverkarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!