Boden vässar sin image

Boden ska få en tydligare profil genom att varumärket stärks. En utbildning hölls under två dagar i ämnet.
Samverkan är ett signum för Boden som kan utvecklas, tror Bosse Strömbäck, deltidskommunalråd (v).
Fast samverkan måste fungera i praktiken, menar han med en tagg i hjärtat efter flyttbeslutet gällande Institutionen för hälso-vetenskap.

BODEN2006-04-06 06:30
Boden vill kunna attrahera utländskt kapital och marknadsföra sig mot näringslivet.<br>Därvidlag ska varumärket stärkas och profilen göras skarpare.<br>&nbsp;? På så sätt blir man tydligare när det gäller kompetensen som finns i kommunen och näringslivsklimatet, förklarade Morgan Strömberg, företaget Business regions Sweden.<br>Han och kollegan Peter Assarsson höll utbildning för kommunala politiker och chefer under tisdag?onsdag. På schemat stod bland annat varumärkestänkande och globalisering.<br>Försöker hitta världen<br>En kärnfråga under de två dagarna var att utbilda alla befattningshavare i kommunen så att de fick samma baskunskaper om varumärkesfrågor och deras betydelse.<br>Vare sig det gäller Volvo, Ishotellet eller Bodens kommun är filosofin bakom ett varumärke samma. Man försöker hitta värden. Det kan handla om bakgrund ? vad Boden har med sig för varumärkesvärden från historien ? exempelvis sjukvård och militär verksamhet ? personlighetsdrag, både kommunens personlighet och dess invånare, samt kompetens och nätverk.<br>Deltagarna vid utbildningen fick vara med och formulera nämnda värden. Den värdebanken ligger sedan till grund när kommunens plattform för varumärket Boden arbetas fram.<br>&nbsp;? Med ett starkt kommunalt varumärke attraherar man auto-matiskt rätt typ av företag, menade Peter Assarsson. Företag som vill etablera sig i den regionen. På så sätt får man ytterligare fler företag som matchar kommunens varumärke, vilket skapar en positiv spiral.<br>Arrangörerna var imponerade över att kommunen kunnat samla tjänstemän, politiskt styrande och opposition till utbildning. Skaran betraktades som nyfiken och delaktig. I skaran återfanns bland annat Bosse Strömbäck.<br>&nbsp;? Vi är nog många som längtat efter att titta framåt efter att under flera år jobbat med ständiga besparingar och att komma i balans. Detta har tagit mycket kraft av alla. Genom utbildningen får vi samma bas hur vi ska driva framtidsfrågorna.<br>Hur ser varumärket Boden ut i dag?<br>&nbsp;? Det jag möter är att människor säger att det är bra och modigt att vi vågar samverka. I varumärket Boden i dag finns en tendens till samverkan, totalt sett, inte bara politiskt. Ska Boden utvecklas måste det vara samverkan, på politiskt nivå, mellan nämnder och mellan kommunmedborgarnas idéer och kommunen. Detta varumärke bör odlas än mer.<br>Är Boden på väg att få ett varumärke som sovstad till -Luleå?<br>&nbsp;? Tyvärr ligger det mycket i detta. Men det har varit en positiv inflyttning från Luleå och kanske söker man den lilla stadens större trygghet och att det fungerar bättre med familjens basbehov.<br>&nbsp;? Däremot är jag kritisk till att samverkan inte innefattar praktiska saker. Jag tänker på Institutionen för hälsovetenskap. Vi kan inte stå och vara artiga med samverkan när vi samtidigt blir rånade på ingredienserna i samverkan.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om