Boden Turism: Vi kör olika hemesterkampanjer

Boden Turism träffar företagen för att sy ihop annonskampanjer riktat mot närområdet. "När coronan gör att utländska besökare inte kan komma hit måste vi få fler lokala gäster till näringarna", säger Marita Bergström, affärs- och marknadscoach.

Marita Bergström och Malin Jonsson jobbar på Bodens turistcenter i Boden.

Marita Bergström och Malin Jonsson jobbar på Bodens turistcenter i Boden.

Foto: Lena Leffler

Boden2020-05-11 09:30

Boden Turism är en medlemsägd ekonomisk förening.

– Turismen dog ut och stannade av helt när covid-19 kom. Därför lanserar vi istället Hemesterkampanjen som gäller Boden med omnejd eftersom vi inte får resa utomlands just nu på grund av pandemin. Hemester består av insamlade erbjudande från företagen som är riktade mot närområdet, säger Marita Bergström.

Den 7 maj höll Boden Turism en paketeringsworkshop med besöksnäringarna. Med var Treehotel, Bodens Camping och Bad, Sörbyn Turism, Western Farm, Nordpoolen, Hide and See, Rödbergsfortet, Auora Safari Camp och Rånisgården.

– Det är andra gången vi kör en riktad kampanj. Paketet för några veckor sedan föll väl ut. Treehotel fick fler lokala bokningar.

Målet är att erbjuda flera paketerbjudande för Norr- och Västerbotten. Inom Boden Turism pratar man också om en plan A till C.

– För plan A gäller läget just nu. Plan B handlar om att marknadsföra sig mot övriga Sverige och plan C sätts i verket när gränserna öppnas. Vi pratar också ständigt med våra norska kontaktpersoner när det gäller turistmarknaden, säger Marita Bergström.

Malin Jonsson, turistcenteransvarig, säger att besöken blivit färre och att även telefonsamtalen minskat vad gäller reseförfrågningar.

– Vi räknar dock med fler besökare från regionen som kanske vill boka resor utifrån vad man kan göra hemma istället, säger Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!