På grund av det eftersatta underhållningsarbetet på rälsen mellan Boden och Bastuträsk har tågtrafiken tvingats hålla nere farten till 70 kilometer i timmen under den drygt 16 mil långa sträckan, både för gods- och persontåg.
Tidsplanen för arbetet har ändrats flera gånger. Grundplanen var att göra det 2015–2018, sedan blev det tidigarelagt och arbetet påbörjades så smått under förra året. När den nya regeringen inte fick igenom sin budget 2014 kom sträckan dock inte med i Trafikverkets Nationella underhållsplan för 2015–2018, och slutdatumet sattes då till år 2020. Men i och med regeringens utlovade satsning på järnvägen de kommande åren kan planen komma att ändras igen.
– Det togs ett beslut om 620 miljoner kronor för 2015, och Trafikverket väntar nu på att få det formella beslutet i handen. Sedan diskuteras det om 1,2 miljarder under både 2016 och 2017, säger Håkan Äijä, chef för underhållsområde nord på Trafikverket.
Om extrapengarna blir verklighet kommer en del av summan avsättas till Boden-Bastuträsk. Det formella beskedet om 620 miljoner kronor väntas komma inom de närmsta dagarna, och då börjar Trafikverket beställa material och anlita entreprenörer för att sedan vara beredda att sätta igång med spårbytet under 2016.
– Tidsplanen som det ser ut nu är att börja igen nästa år och ha det klart till 2018. Då byter vi ut ungefär fyra mil av spåret varje säsong, säger Lars Sundholm, underhållsingenjör på Trafikverket.
Arbetet koncentreras till en tioveckorsperiod varje år och trafiken stängs då av under vissa tider på dygnet.
– Det handlar om perioder på fyra-fem timmar per dygn, som vi får anpassa efter förhandling med tågföretagen så att det stör trafiken så lite som möjligt, säger Lars Sundholm.