Årets upplaga riktar sig främst mot barn och ungdomar, och för första gången arrangeras Boden Alive utan öltält. Huvudförklaringen ligger enligt Mats Jakobsson i O-ringen, som har krävt engagemang från många av de som annars brukar ställa upp i festivalarrangemanget.
– Vi har varken tid eller personal att anordna ett ordinarie Boden Alive just nu, säger han. Vi har styrt upp det lite med vänster hand i år, men vi ville ändå göra någonting för staden. Bland annat har vi tagit hit det största tivoli som någonsin funnits i Boden.
Boden Expo, företaget bakom arrangemanget, fick beskedet att Alive skulle arrangeras i år igen först i juni. Den knappa tiden tillsammans med en mindre budget har även gjort att annonseringen blivit lidande i år, då hemsidan bara kompletterats med två annonser i tidningen och viss information hos Bodens Turistbyrå.
– Det har kanske gjort att det är färre folk från resten av länet som vet om att vi är igång, men jag är inte orolig för att bodensarna ska ha missat det. Dessutom är det ju många som är här för att springa i skogen, så vi lär nog komma upp i ungefär samma besökssiffra som tidigare år, säger Mats Jakobsson.
Tillfälligt koncept
Årets nerskalade version är dock inget tecken på att festivalen håller på att dö ut, som så många andra stadsfestivaler. Enligt Mats Jakobsson är det nya konceptet bara tillfälligt, och Boden Expo för samtal med kommunen om ett treårsavtal för Boden Alive.
– Vi vill tillbaka till det gamla Alive, där människor kan samlas på Kvarnängen och cirkulera mellan öltält och uteserveringar, säger han.
Boden Alive pågår fram till imorgon, söndag.