Biogasbilar visades upp på bilfria dagen

Är biogas ett fordonsbränsle för framtiden?
Tre kommunala biogas-bilar visades upp under den bilfria dagen i cent-rum.
? De är i alla fall en del av framtiden, säger Ulf Södergrann, produktionsingenjör på VA-avdelningen.

BODEN2005-09-23 06:30
Bodens kommun medverkar under torsdagen i en europeisk kampanj kallad ?I stan utan min bil?, som är avslutningen av den europeiska trafikveckan. Det är dock bara en liten del av Drottninggatan närmast gågatan som är avstängd för biltrafiken.<br>Förutom kommunen är polisen på stan och erbjuder stöldskyddsmärkning samt säkerhetskontroll av cyklar.<br>Kommunen deltar sedan tidigare i ett klimatinvesteringsprogram och har också ansökt om pengar för att börja tillverka fordonsgas. Om dessa planer går i lås blir kommunen först i Norrland med att producera gas till fordon.<br>Dubbla tankar<br>Ulf Södergrann är en av de kommunanställda som finns på plats för att berätta för bodensarna bland annat om biogasbilarna.<br>&nbsp;? Många stannar och tittar och ställer frågor, bland annat om kostnaderna, säger han.<br>Kommunbilarna är försedda med dubbla tankar och driftsystem och kan köras både med bensin och biogas. I dagsläget körs de med bensin i väntan på tillgången av det miljövänligare drivmedlet.<br>&nbsp;? Från någon gång nästa år ska det finnas renad gas i anläggningen i Bodsvedjan. I dag eldas biogasen upp i värmeverket, säger Ulf Södergrann.<br>Han berättar att en fabriksny biogasbil kostar cirka tio procent mer än en bensindriven, men gasdriften är tio procent effektivare.<br>Tittar på priset först<br>En av kommunens informationsskyltar uppger att en bensindriven bil som körs 2.000 mil släpper ut 4.560 kilo koldioxid. En biogasdriven släpper endast ut 54 kilo.<br>&nbsp;? Detta tillsammans med alla transporter som bensin och diesel kräver gör det självklart att vi måste begränsa utsläppen av fossila bränslen. Jag tror att man skulle göra en stor miljövinst genom att höja etanolhalten i bensinen. Men folk börjar knappast att tanka etanol av miljöskäl utan de tittar först och främst på priset, menar Ulf Södergrann.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om