Bilister rasar över refug

En ny refug i en korsning på Moråsleden väcker heta känslor hos trafikanter.
? Ett vansinnigt bygge. Massor av bilister kommer att köra på refugen, säger en bodensare.
Projektledare Mattias Broström vid Vägverket medger att körlinjen inte är bra i nuläget.

BODEN2004-08-25 06:30
Under sommaren byggdes en ny gång- och cykelbana vid Moråsleden från Bodensågen och in mot centrum. Samtidigt har Vägverket byggt om Moråsleden med flera nya refuger.<br>En av refugerna finns i korsningen in till Moråsens industriområde. En refug som väcker ont blod hos trafikanterna efter vägsträckan.<br> ? Det refugbygget är livsfarligt. Bilister på väg in till Boden kör rakt på refugen om de följer körlinjen efter vägen. Det kommer att hända en olycka där om inget görs för att förbättra trafikbilden, säger en arg bodensare.<br>Han uppger att redan har bilister kört på refugen och skadat sina bilar. Det har också blivit besvärligt för stora lastbilar att svänga in till industriområdet.<br>Mattias Broström vid Vägverket är projektledare för vägbygget med den utskällda refugen.<br> ? Körledningen efter vägen genom refugerna inte är riktigt bra, medger Broström.<br>Han tillägger att vägbygget inte är riktigt klart ännu.<br> ? Vi ska göra vägmarkeringar där med vita linjer och då blir det lättare att följa väglinjen, uppger Mattias Broström.<br>Några andra åtgärder i refugdelen är inte aktuella i nuläget.<br>Redan nu borde vägmarkeringarna ha varit på plats, men Broström hoppas att de målas dit inom kort. Satsningen på väglinjer imponerar inte på kritikerna mot Moråsrefugen.<br> ? Vintertid syns inte de vita linjerna och refugen är mer dold under snön. Det kan smälla ordentligt om någon bil kör på refugen i vinterhalka så refugen utgör en stor trafikfara, säger en av trafikanterna.<br>Refugbyggena efter Moråsleden har faktiskt kommit av trafiksäkerhetsskäl.<br> ? Ja, vi har sökt få in refugerna efter leden för att öka trafiksäkerheten, men det har varit svårigheter då vi byggde in refugerna på en befintlig väg. Det hade varit en annan sak med en ny väg, uppger Mattias Broström.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om