Bilaffär vill inte följa ARN-rekommendation

En bilaffär i Boden trotsar Allmänna reklamationsnämndens rekommendation att häva en bilaffär.

BODEN2008-01-08 01:45
Kuriren har tidigare berättat om affären. En man hade köpt en Chrysler Voyager -97 för 61.000 kronor. Bilen hade vid köpet i november gått 15.000 mil. En garanti medföljde bilen.Växellådan havererade bara några månader efter affären. Köparen klagade hos firman samma dag och fick besked om att en ny växellåda skulle ordnas och att bilen skulle lämnas till en verkstad för felsökning.Inget hände dock, trots att den nye ägaren stötte på fler gånger.Ville häva köpet
Köparen ledsnade och begärde hos säljande bilfirman att han vill häva köpet.Bilfirman bestred yrkandet om att köpet skulle hävas. Företaget menade att den som skrivit på köpeavtalet aldrig hade varit anställd hos företaget.Allmänna reklamationsnämnden ansåg att bilfirman var ansvarig för felet med växellådan. Rekommendationen var att köparen skulle få rätt att lämna tillbaka Chryslern och få tillbaka 57.000 kronor av köpeskillingen.Nya försök
I oktober gjorde säljaren via ombud försök att få rätt med hänvisning till beslutet från Allmänna reklamationsnämnden. Då hänvisade den person som fanns på bilfirman till sjukdom och familjebekymmer. Två kontakter dagarna efter slutade i en telefonsvarare.Allmänna reklamationsnämnden tillskrev därefter företaget. Svaret därifrån blev att man ämnade överklaga nämndens beslut inom två månader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om