Inge Andersson (S), tillträdde som ordförande i tillväxtnämnden vid årsskiftet. Nämnden upphörde i april efter en omorganisation. Han har pratat med Joel Andersson.
– Handläggningstiden har inte varit tillfredsställande. Man bedömde väl eftersom att det gick såpass bra med 100 000 kronor förra året att det skulle det gå bra med samma summa i år. Men beskedet dröjde alldeles för länge och det var senfärdigt av förra tillväxtnämnden och kommunledningen.
Daniel Rönnbäck (M) har suttit i tillväxtnämnden både denna och föregående mandatperiod.
– Det här har inte alls diskuterats i nämnden. Jag är förvånad, eftersom nämnden har en pott på 250 000 kronor för sommaraktiviteter. Nämnden har inte fått någon ansökan och något delegationsbeslut har inte tagits. Ett besked ska inte ta så här lång tid. Arrangörerna har varit ute i god tid och det här är fruktansvärt dåligt skött eftersom evenemanget var så uppskattat, säger Daniel Rönnbäck som själv hade ett samtal med Joel Andersson i helgen.
Kommunägda Boden Event AB köpte varumärket Boden Alive förra året för en okänd summa pengar av den dåvarande ägaren Mats Jakobsson. Enligt Daniel Rönnbäck, som ingår i Boden Events styrelse, var ingen festival på tal vid första styrelsemötet som hölls nyligen.
Jeanette Nilsson beklagar dröjsmålet med besked. Av olika omständigheter blev ärendet liggande. 2014 fick Boden Arena en extrasatsning på 350.000 kronor för sommaraktivieter, varav 100.000 gick till Kläppenfestivalen.
Den potten finns inte för 2015. Däremot satsas 100.000 av kommunala marknadsföringspengar på Kläppenfestivalen.
– Det finns inte mer pengar i budgeten, säger Jeanette Nilsson. Och blir det ingen Kläppenfestival vore det jättetråkigt.
Boden Alive får inga bidrag från kommunen.