Bättre trafikmiljö med ny underfart
Bodens kommun vill bygga en planskild korsning under Malmbanan vid Nylandsbäcken. Bygget bedöms innebära en rad fördelar.
PLANSKILT. Bodens kommun vill bygga en planskild korsning med Malmbanan där nuvarande mötet mellan väg 97 och Travbaneleden sker. Åtgärden bedöms få en rad positiva effekter.
Foto: Håkan Zerpe
Ett hett önskemål från Bodens kommun gällande väg 97:s södra infart är att bygga en planfri korsning med Malmbanan vid Nylandsbäcken.Geografiska läget är där Travbaneleden når väg 97 alldeles norr om Torpgärdans västra industriområde.Kommunen anser att en planskild korsning skulle få flera positiva effekter.nn De två industriområden östra och västra Torpgärdan får en snabb och trafiksäker förbindelse.nn Insatstiderna för utryckningsfordon kortas ner. nn Trafiksäkerheten längs gamla Lulevägen ökar genom att den tunga trafiken kan nyttja den nya förbindelsen. Boende och skolbarn i området får bättre trafikmiljö.Nygammal sträckning
Den plan som i övrigt finns för väg 97:s framtida sträckning genom Boden omfattar bland annat en cirkulationsplats just söder om nuvarande korsningen väg 97-Travbaneleden.Tänkt är sedan att trafiken leds via Travbaneleden. Just före korsningen och rondellen vid Hermelinsgatan sneddar man västerut och går längs kanten av gamla Ing3/AF 1-området mot Bodån.Vattendraget korsas på en ny bro. Trafiken löper sedan längs Sveavägen till Kanonrundan och viker norrut till Jokkmokksrondellen.Banverket, Vägverket och Bodens kommun resonerar fortlöpande om tidsplaner och finansiering av planskilda korsningen och väg 97 genom tätorten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!