Bättre PR ska få turister till Boden

Mun-mot-munmetoden.
Så hittar de flesta turisterna till Boden, enligt en undersökning. Därför kan bättre marknadsföring öka på besökssiffrorna rejält.
Bandvagnsturer, båtturer på älven, skogsutflykter och bågskytte är förslag på aktiviteter från turisterna själva.

BODEN2006-03-09 06:30
Besöksnäringen hade seminarium på Skapa i Sävast på tisdagen. Merparten av deltagarna kom från handeln och besöksnäringen i Boden. <br>Huvudnumret var den enkät som gjordes under sommaren 2005 där nära 300 turister fick svara på frågor.<br>&nbsp;? Vi vill bli ännu bättre som besökskommun och vill ta reda på från besökarna vad vi ska göra för att bli bättre, sammanfattade Boden Turisms VD Jalle Svanberg syftet med dagen.<br>Uvecklingsmöjligheter<br>61 procent som svarade på enkäten var svenskar, 36 procent norrmän och tre procent kom från andra länder.<br>Seminariedeltagarna, med Boden Turism-VD:n Jalle Svanberg i spetsen, konstaterade att undersökningen visade på en hel del utvecklingsmöjligheter för näringen i Boden.<br>Webbsidan upplevboden.nu har upp emot 15.000 besökare per dag under sommaren. Sidan är rimligen inte så effektiv som den borde kunna vara. <br>&nbsp;? Vi är dåliga på att marknadsföra oss, kommenterade någon.<br>Tillgängligheten fick inget toppbetyg.<br>&nbsp;? Räknat i traditionellt skolbetyg en trea, inte bra, ansåg Thomas Lejonclou som ansvarat för undersökningen. <br>Begränsade öppettider<br>Bland annat noterades i enkäten att Wester farm hade mycket begränsade öppettider i somras och att mataffärerna gärna kunde öppna tidigare. Gocarthuset fick beröm för bra tillgänglighet.<br>30 procent av besökarna stannar bara en dag och vill gärna ha sevärdheter. De som stannar längre, exempelvis norrmännen, prioriterar vila och rekreation.<br>En intressant sak var hur besökarna fått kännedom om Boden. Rekommendationer från vänner och bekanta, mun-mot-mun-metoden, hade hög andel där.<br>&nbsp;? Det goda ordet och bemötandet är det viktiga, var Jalle Svanbergs slutsats.<br>Fantasifull provkarta<br>I enkäten fick också besökarna föreslå nya aktiviteter. En rätt kul och fantasifull provkarta uppvisades. Här föreslogs bandvagns- och terrängbilsturer, förevisningar av sprängningar och test av att skjuta med k-pist, ballongturer, bastuflotte, islandshästar, bågskytte, båtturer på älven, skogsutflykter, äventyrsbana på Rödberget, fotbollsgolf och fler butiker.<br>En trio från lokala butikerna i Boden tryckte på att man borde kunna locka norrmännen som bor på campingen in till stan i större utsträckning.<br>Mer information<br>&nbsp;? Om det blev litet mer liv och rörelse i stan skulle de inte stanna på campingen, sade Monica Stubé. I alla fall jag upplevde i somras att norrmännen inte kom in till stan eftersom det inte var öppet så mycket. Exempelvis så att de kunde handla, gå på kafé eller ta en öl.<br>Handeln vill också ha mer information om vilka aktiviteter som finns så att de kan förmedla till kunderna vad som finns att göra i Boden.<br>&nbsp;? Och visst kan vi ha litet mer öppet på kvällstid.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0921/539 13<br><br>faktaenkäten<br> Några slutsatser från undersökningen där nära 300 besökare till Boden sommaren 2005 fick svara på frågor:<br> Butiker och aktiviteters öppettider bör bli bättre liksom information om aktiviteter.<br> Endagsbesökarna har tydligt intresse av sevärdheter. Både dessa och sådana som stannar i Boden flera dagar har önskemål om militärrelaterade aktiviteter, arrangerade utflykter och aktiviteter för ungdomar kvällstid.<br> En oväntat stor del av besökarna kommer till Boden efter rekommendationer från vänner, bekanta och andra. Ökad marknadsföring skulle troligen ge utdelning i form av fler besökare.<br> När det gäller boende spelar priset mindre roll. Mer viktig anses service-graden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om