Batterilös bil i Boden lappad i Växjö

Nu har det hänt igen - Transportstyrelsen kräver en bilägare på 400 kronor i påminnelseavgift för en felparkering i Växjö. Men bilen står avställd på en gård i Boden.

STOCKHOLM 2009-03-19
Parkeringsvakt.
Foto Robert Henriksson / SvD / SCANPIX Kod 10252
** OUT DN (även arkiv) **

STOCKHOLM 2009-03-19 Parkeringsvakt. Foto Robert Henriksson / SvD / SCANPIX Kod 10252 ** OUT DN (även arkiv) **

Foto: Robert Henriksson / SvD / TT

Boden2015-05-12 21:56

Nelly Borisova berättar att hon fick en obehaglig överraskning när hon kom hem i dag. I posten låg ett kuvert från Transportstyrelsen. Det var en påminnelseavgift på 400 kronor för en felparkering - som ska ha skett på Blästergatan i Växjö klockan 15.22 den 22 april. Felparkeringsavgiften är bokförd på parets bil, en Hyundai Santa Fe.

– Bilen är avställd sedan 2012. Den står på gården här på Erikslundsgatan i Boden, den har inte ens batteri i, säger Nelly Borisova, 65.

Hon och hennes man Leonid, som varit mycket sjuk, har försökt att få rättelse. Det går inte att komma i kontakt med Transportstyrelsen via telefon säger hon. Hon berättar att hon ringt 114 14 och pratat med polisen. De gav henne rådet att gå till Bodens polisstation för att få hjälp.

Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att man ska gå till polisen om man tycker sig ha fått en felaktig parkeringsavgift och vill ha rättelse. Det ska man göra på den ort där parkeringsavgiften har utfärdats.

Göteborgs-Posten har i förra veckan uppmärksammat att tusentals fordonsägare fått felaktiga krav att betala parkeringsböter.

Transportstyrelsen har ändrat sitt datasystem så att påminnelse skickas ut till alla som inte betalt sina p-böter, även där registreringsnummer och fabrikat på fordonet inte stämmer överens. Tidigare sållades de bort.

Grundproblemet är oftast att parkeringsvakterna helt enkelt skrivit fel bilnummer på boten. Handdatorn har gjort felskrivningarna fler.

– Felprocenten nu är större än när p-vakterna använde sig av gamla hederliga lappar, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen till TT.

Anstormningen av klagomål hänger också ihop med att Transportstyrelsen under övergången till det nya systemet inte skickade ut några påminnelser alls, utan de samlades på hög. De senaste veckorna har över 200 000 påminnelser skickats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!