Banverket satsar på säkerheten

Banverket fick nyligen kritik av Green Cargo och lokförarna.
Kritiken handlade om att Banverket varit för passiva efter den svåra olyckan i Ekträsk.
- Kritiken känns orättvis, säger Hans Gothefors, informatör vid Banverket.

BODEN2007-03-03 06:00
Nyligen skrev Kuriren om att Green Cargo och lokförarna kritiserar Banverket för att inte ha agerat tillräckligt mycket när det gäller att öka säkerheten i plankorsningar, alltså där en väg korsar järnvägsspåret.
För snart två år sedan inträffade en allvarlig olycka i Ekträsk i norra Västerbotten där ett godståg körde in i en trailer vid en järnvägskorsning.

Digert arbete
Hans Gothefors menar att Banverket inte dragit ärendet i långbänk.
- Efter olyckan i Ekträsk har vi inspekterat varenda övergång i hela landet. Det handlar om mellan 8.000 till 10.000 övergångar. Det är ett digert arbete som måste få ta tid så att vi vet att vi sedan gör rätt saker. Trafiksäkerheten är ständigt i fokus för oss. Vi lägger ner stor möda på att ta fram ett gediget underlag så att resurserna sedan hamnar på rätt ställe, säger Hans Gothefors som också berättar att Banverket och Vägverket har en mycket bra dialog för att öka trafiksäkerheten.

Säkrare övergångar
Han berättar också att viljeinriktningen är att satsa mer resurser på att göra övergångarna säkrare.
I de norra regionen, från Riksgränsen i norr till Åsele i söder, har Banverket hittills upptäckt 31 korsningar där det finns olika slags problem som nu ska åtgärdas.
Samtidigt slopar Banverket järnvägsövergångar för att öka säkerheten. I fjol slopades 23 korsningar och i år planerar Banverket ta bort 17 korsningar.
- I vår långsiktiga plan som sträcker sig från 2004 till 2015 finns 400 miljoner kronor avsatta för att åtgärda plankorsningar. Det kan bli mer pengar. Planen ska nu revideras, säger Hans Gothefors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om