Banrustning kan försenas
Banverkets princip är att fastighetsägare vid Haparandabanan ska gå skadeslösa vid ombyggnaden. På grund av pågående överklagningsprocess kommenteras dock inte enskilda ärenden. Klart är att elektrifieringen kan försenas rejält på grund av överklagandena.
STOPP FÖR ELEKTRIFIERING. Tills överklagningsprocessen av järnvägsplanen är klar kan inte elektrifieringen av Haparandabanan göras. Andra arbeten som inte ligger inom planen, som spårbyten, har redan påbörjats.
Foto: Håkan Zerpe
Eftersom överklagningsprocessen pågår kan inte Banverket yttra sig om enskilda fastighetsägares ärenden.- Men vi beklagar att fastighetsägare känner oro inför en ombyggd Haparandabana, säger Karin Hedemalm, Banverkets informatör för banupprustningen. Banverkets övergripande princip är att fastighetsägare ska gå skadeslösa ur ett sådant här projekt.Banverket ämnar göra omfattande kvalitetshöjningar och miljöförbättringar i samband med ombyggnaden.- Stora summor kommer att läggas ner på åtgärder som bullervallar, bullerskärmar, åtgärder för fönster och uteplatser, understryker Karin Hedemalm.De 100 plankorsningar som finns på sträckan Boden-Karlsborg ses över under upprustningen av banan. Så långt möjligt byggs korsningarna om till planskilda av säkerhetsskäl.Arbeten inledda
Själva järnvägsplanen gäller elektrifieringen av banan. De åtgärder som har påbörjats i form av bland annat spårbyte och förstärkningar ingår inte i planen. Därför har arbetena redan kunnat inledas i dessa avseenden.Däremot får elektrifieringen anstå tills överklagningsprocessen är klar.Den kan dock ta tid. Enligt Banverket tar det minst 12-15 månader för regeringen att behandla en överklagan. I vissa fall ännu längre tid, beroende på belastningen inom näringsdepartementet som handlägger ärendena.- Vi kan inte se att det blir ökade kostnader av att järnvägsplanen överklagas, framhåller Karin Hedemalm. När man gör en järnvägsplan ingår att den kan överklagas. Det kan förstås bli förseningar, men även vissa tidsmässiga marginaler finns.Stopp innan Morjärv
Tanken var att upprustningen av spåret, som Kuriren berättad om tidigare i höstas, skulle ha nått Morjärv i år från starten i Boden. Tiden blev dock knapp och maskin samt människor fick lämna Haparandabanan eftersom spårbyteståget var inbokat på andra uppdrag i landet. Arbetet tar paus till nästa sommar några kilometer från Morjärv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!