Vi har följt bolagets utplacering av paketboxarna och sedan gjort uppföljningar om arbetet med att sluta avtal. Det har från iBoxens sida enligt delägaren Thomas Backteman handlat om allt från integration med de olika transportbolagens itsystem till att få stora bolag att skriva på och börja köra paket till boxarna. Ett sätt att nyttja skåpen har varit att låta servicepunkterna i Harads och Gunnarsbyn få nyttja dem för att testa funktionen.
Det är inte i skarpt läge än med vanliga E-handelspaket?
– Nej, vi fortsätter att jobba på att hitta någon som är intresserad av att köra paket i Boden. Det är tyvärr en fortsatt utmaning. Men erbjudandet att nyttja skåpen för de lokala näringsidkarna kvarstår. Den möjligheten har ju varit öppen hela tiden och inte ens där vi fått något egentligt intresse, säger Thomas Backteman, iBoxen.
Vilka bolag återstår för er?
– Schenker och DHL har vi redan som kunder men deras intresse att köra i Boden har varit ganska begränsat. Eller lika med noll kan man väl säga. Vi hoppas däremot nu genom att vi fått Early Bird och bolaget som delar ut morgontidningarna öka intresset för skåpen även i Boden. Vi har ju hela tiden sagt att det måste vara en av de mest intressanta områdena.
Boxen i Pajala ingick i ett pilotprojekt som Luleå tekniska universitet drev.
– Det skåpet är fortfarande tillgängligt men används inte heller.