Kuriren berättade på webben under måndagen om att trafikledningscentralen i Boden blir kvar, trots allt. Olyckligtvis publicerades inte den artikel som hörde till huvudartikeln.
Den kommer nu här.
Chefen för ledningscentralen Eva Larsson är glad efter beslutet för två veckor sedan.
-- Det är jättebra för medarbetarna här. Lokaliseringsfrågan medförde oro och nu kan vi fokusera på de tre andra delarna i utredningen. Det som hänt är också ett kvitto på att de anställda är delaktiga i ett sådant här beslut.
Nämnda delar i utredningen gäller system för en trafikledningscentral att bistå andra centraler – så kallad redundans – gemensamma arbetssätt och kompetensutveckling. Allt detta hamnade i skuggan av lokaliseringen.
Nu kan frågan om centralernas antal och lokalisering läggas åt sidan.
– Jag förstår precis hur Anders Kemi menar och tänker. Och det är inget fel med idén och visionen att skapa en modern trafikledning. Faktum är att man sitter med papper och penna på övriga centraler och dokumenterar arbetet som trafikledare. Det är förlegat.
Boden är modernast av trafikcentralerna för järnväg i Sverige. Här jobbar man digitalt, vilket alltså inte sker i övriga landet.
– Det har alltid funnits ett stort intresse bland medarbetarna för detta. Men energin och lusten förtogs ju när diskussionerna om lokalisering dök upp. Nu kan vi gå vidare.