Anställda på driftcentralen kan andas ut

Protesterna hjälpte. Trafikledningen blir kvar inom överskådlig tid. En lättnad, tycker Seko Järnvägs Anders Kemi, som dock betecknar utredningen som ogenomtänkt.

Fortsatt jobb. Anställda på trafikledningscentralen i Boden kan andas ut. Jobben blir kvar under överskådlig tid. Här Lars-Anders Boström som håller koll på tåg och spår.

Fortsatt jobb. Anställda på trafikledningscentralen i Boden kan andas ut. Jobben blir kvar under överskådlig tid. Här Lars-Anders Boström som håller koll på tåg och spår.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2015-04-06 07:00

Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om trafikledningscentralen i Boden med 50 anställda. I höstas gav en utredning dystra besked om framtiden. Av landets åtta centraler skulle fyra bort, däribland Boden och Ånge. Gävle skulle ta över.

För en månad sedan stod klart att inga förändringar kunde ske före 2019. Och alla åtta centraler inlemmades i nya tågledningssystemet NTL, men ambitionen att stänga de fyra mindre kvarstod.

Enligt beslut och besked till personalen från Trafikverkets högsta chef för trafikledningen Caroline Ottosson för två veckor sedan blir det bättre än så.

Anders Kemí:

– Beslutet blev att utredningen läggs åt sidan och förutsättningen blir drift på alla åtta centraler i perspektivet tio år.

Nya tekniken kan vara införd 2022. Upphandlingen är överklagad och inte klar ännu

– I dag finns inget beslut om att någon central ska bort. Vi vet att när ny teknik införs ser man över verksamheten igen. Fast vid det laget gäller nya förutsättningar, människor, kanske Botniabanan. Eller mer trafik på järnväg.

Lättnaden är stor på trafikledningscentralen.

– Nu har det vänt och man anställer. Men förtroendet för ledningen centralt är naggat i kanten efter det som hänt.

Anders Kemi tycker att förslaget var ogenomtänkt från början. Trafikverket ville genomföra flera saker samtidigt, delar som hängde ihop.

– Utredningen som gjordes förutsatte ett nytt tågledningssystem. Detta är helt oprövat och ingen vet om det fungerar. System förutsätter även andra delsystem som inte finns i dag.

– Och i samma veva skulle Trafikverket ändra organisationen!

Trafikledningscentralerna i Kiruna och Vännäs flyttades till Boden i slutet på 1990-talet. Ett litet projekt jämfört med att stänga Boden och flytta verksamheten till Gävle som tänkt var.

– Trots att erfaren personal från Kiruna flyttade med hit tog det 10-15 år för oss att veta hur man ska trafikera norr om Kiruna med dess extrema förhållanden.

Personal och fack trodde inte på utredningen.

– Även ledningen har insett att det inte är klokt att lägga ner. Fram till nu har de anställda varit besvikna och inte förstått orsaken till att lägga ner fyra centraler. Om nedläggningsbeslut trots allt kommer någon gång är detta i alla fall underbyggt. Och då kan alla förstå varför det görs.

Trafikverkets beslut skulle ha tagits efter nyår. Men efter de synpunkter som kom in genomfördes en omfattande risk-, kostnads- och nyttoanalys.

”I dag finns det för stora osäkerheter kopplat till utvecklingen och införandet av ett nationellt tågledningssystem för att kunna ta ett långsiktigt beslut om en förändring av antalet trafikcentraler”, skriver Caroline Ottosson i sitt brev till personalen.

Vad betydde den lokala påtryckningsgruppen som kommunen hade?

– Vad de gjorde bra var att samarbeta med Luleå, förklarar Anders Kemi. Remissen lämnades från Boden-Luleåregionen som representerar 100 000 människor till skillnad mot Bodens 27.000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om