Handeln och trafiken i centrum är verkligen i fokus. Nu kommer ytterligare en utredning i ämnet där följderna av en trafikomläggning studeras. Det gäller främst placeringen av nya bussterminalen.
Den ligger i dag vid Strandplan under ombyggnaden av centrum.
Kungsbron
Ena bussalternativet, A, är terminal på Kungsgatan, stängd för vanlig biltrafik från Kungsbron. I det andra, B, ligger terminalen i nuvarande Stadshusparken och Kungsgatan är stängd för biltrafik mellan Hellgrensgatan och Kyrkgatan.
Båda modellerna innefattar enkelriktat gångfartsområde på Kyrkgatan vid Wiksténshuset.
Utredningen nämner körtider från olika väderstreck för att ta sig till centrala parkeringar.
– Det som glömdes i utredningen var trafikljusen vid Kungsgatan-Kyrkgatan. Då blir restiderna längre, påpekar Joakim Kyräs, gatuchef.
Det vill säga: Den omdiskuterade nuvarande rundkörningen för att komma till exempelvis Coop tar inte längre tid än som det var tidigare med trafikljusen i nämnd korsning.
Miljöaspekten
En mindre negativ effekt för detaljhandeln uppstår både vid A och B. Men slutsatsen blir att effekterna blir så små att andra faktorer måste väga tyngre vid terminalens lokalisering. Exempelvis miljöaspekt och ökat kollektivt resande.
Andra faktorer än trafikomläggningen anses ha större betydelse för handeln, exempelvis ökad aktivitet i centrum och konkurrens.
Centrumtrafiken blir ett provisorium över sommaren.
Dessvärre.
– Uppgrävningen påverkar handeln enormt mycket. Vi får inget politiskt beslut förrän till hösten.