Kuriren tog upp tågförseningarna med Jonas Westlund, Trafikverkets ansvarige för tidtabellerna i Sverige. Han poängterar att tidtabellerna för nattågen görs i samklang med all trafik. Godstågen går alltså inte före. De långväga gods- och persontågen läggs in tidigt i processen.
Inför 2012 planerades Göteborgståget norrut och söderut, tåg 91-92, köras via Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan.
Det sprack.
- Kort före att tidtabellen skulle fastställas i mitten av september beslöt Trafikverket att inte tillåta trafik på Ådalsbanan, omtalar Jonas Westlund.
Spöket ERTMS
Anledningen var krångel med nya trafikledningssystemet ERTMS. Beslutet togs i princip fem över tolv.
- För de tåg som skulle gå där var vi tvungna att hitta en annan lösning.
Bland annat berördes Göteborgståget.
- Arbetet gjordes under hård tidspress och situationen blev kanske inte fullt ut konflikthanterat gentemot andra tåg. Det är förklaringen till att tåg 91-92 haft en dålig punktlighet.
Ådalsbanan
Nu försöker Trafikverket och SJ gemensamt hitta "små vardagslösningar" och även större. Persontågen slåss dock med all annan trafik på banan. När Ådalsbanan öppnas, förhoppningsvis i augusti 2012, ska tåg 91 och 92 gå den tänkta sträckningen.
Även tåg 93-94 Riksgränsen-Stockholm har varit försenade?
- Ja. Där måste jag erkänna att jag inte har satt mig in i problematiken. Men när det blir förseningar har vi tätt samråd med SJ för att hitta vad vi, SJ eller vi tillsammans kan göra.
Kylan
Jonas Westlund påpekar att det varit ovanligt problematiskt sista tiden. När kylan slog till drabbades annan trafik än persontågen av allehanda problem.
- Kombinationerna har varit olyckliga med andra operatörers tåg som stannat på banan och även för SJ. Dessutom valde man att ställa in när det blev kallt. Det fick följdverkningar och systemet blev segt.
Hur kan en Norrbotniabana påverka läget?
- Svårt att bedöma. Rent generellt kan sägas att de operatörer som har start- eller slutpunkt i Luleå starkt skulle överväga att köra Norrbotniabanan. Men stambanan är kvar och när trafiken sprids ut på två banor blir stambanan fortfarande attraktiv att köra på.