Aktiespararna vill ha Scania kvar
Aktiespararna försöker med samtal övertyga ägarna Volkswagen och Investor att inte sälja Scania. - En bra lösning är att ha Scania som fristående koncern, säger Gunnar Ek, chef för Aktiespararnas bolagsbevakning.
Han spår i en Kurirenintervju att attacken mot Scania bara är den första vi får se i en lång rad.
- Det finns enormt mycket pengar samlat i världen i dag. Svenska företag är undervärderade på börsen. Här har vi reavinstskatt och förmögenhetsskatt som ligger på helt andra nivåer än i andra länder. Detta håller nere kurserna i Sverige.
Han tror att nya regeringen inser att likartade villkor måste gälla Sverige-utlandet i fråga om skatter.
- Annars utsätts vi för att Sveriges industri köps upp.
MAN omsätter ungefär 60 procent mer än Scania. MAN:s VD, förre detta Scaniamannen Håkan Samuelsson, har sålt ut delar av MAN och därigenom skapat kapital för att lägga ett bud på Scania.
MAN mindre lönsamt
Han fick nej av storägarna Investor och Volkswagen.
- Vi kan notera att MAN är betydigt mindre lönsamt än Scania, världens mest lönsamma tillverkare. Ett fantastisk företag.
Scania ger lastbildsköparna litet extra kvalité rakt igenom, förklarar Gunnar Ek.
- Men den extra kvalitén kostar inte lika mycket som det väsentligt högre pris som Scania kan ta ut.
Åkarna får i gengäld bilar som kör längre med mindre underhåll, vilket ger färre stillestånd.
- Därför är det extra priset mycket värt för åkarna.
Oerhört förvånade
Hela Scanias framtid hänger på vad Investor och Volkswagen vill. De har mer än 50 procent av rösterna.
- Vi är oerhört förvånade över att MAN och Håkan Samuelsson överhuvudtaget lägger fram ett bud och villkorar detta att man ska få köpa 90 procent av aktierna trots att de vet att det inte kommer åt 50 procent av rösterna.
Gunnar Ek tror att Håkan Samuelsson plan är att köpa in sig i Scania med 20-25 procent på andra vägar.
- Därmed blockerar han att någon annan kan lägga ett bud. Hans förhoppning är att åstadkomma en tysk lösning tillsammans med Volkswagen. Ibland i sådana här diskussioner är nationella hänsyn viktigare.
Poster på 20 procent leder dock inte till någonting, poängterar Gunnar Ek.
- Håkan Samuelsson kommer att förvägras plats i styrelsen eftersom Scania inte vill ha en konkurrent där.
Däremot tvingas Investor sälja om Volkswagen säljer i det fall budet höjs.
- Då kommer vi att se betydande förändringar i Scania. Jag skulle bli förvånad om inte inköpen samordnas, antalet leverantörer minskas kraftigt och koncentration sker mot färre detaljer.
Guldkalven Scania har varit en mycket lönsam aktieplacering under en lång rad av år, summerar Gunnar Ek.
- Som företrädare för småägarna kan vi inte göra något eftersom makten ligger hos Investor och Volkswagen. Vad vi kan göra är att föra samtal med de stora ägarna för att övertyga dem om att en bra lösning är att ha Scania som fristående koncern.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!