Åkarna ratar nya skatter

Höjd dieselskatt och införandet av kilometerskatt kan slå hårt mot åkeribranschen.
? Ett dråpslag, säger Mats Öhrlund, Smedsbyn, styrelseledamot i Åkeriföreningen i norr.
Han menar att kunderna får betala skattehöjningen och att glesbygden drabbas värst av förslagen.

BODEN2004-06-22 06:30
Regeringen vill ha en ny vägtrafikbeskattning. En utredning i ämnet blev nyligen klar. Den heter skatt på väg och föreslår bland annat att kilometerskatten återinförs. Dessutom föreslås en höjning av skatten på dieselolja med 50 öre.<BR>Förslagen har fått åkeribranschen att gå i taket av ilska.<BR>Mats Öhrlund har arbetat inom åkeribranschen under många år. Hans företag ingår i BDX och sköter distributionstransporter för ICA och Tibnor samt anläggningstransporter.<BR>Mats Öhrlund är även verksam inom Åkeriförening i norr och har synpunkter på utredningen om nya vägtrafikskatter. Han menar att förslagen kommer drabba glesbygden hårt och att det är kunderna som i slutänden som får betala höjda skatter.<BR>&nbsp;? Att återinföra kilometerskatten är jag inte emot. Det är nivån på skatten som är för hög. Den måste harmoniseras med övriga EU-länder, säger han.<BR>Kunderna får betala <BR>Mats Öhrlund menar att ett införande av kilometerskatt inte främjar tillväxten. Han anser också att om Sverige har högre kilometerskatt än andra länder så riskerar svenska åkeriföretag att inte kunna konkurrera på samma villkor.<BR>&nbsp;? Förslaget är förödande, inte minst för vår del av landet med långa avstånd och det är kunderna som får betala. Skatteökningen måste ju vi och handlarna kompensera genom att ta ut ett högre pris. Bland annat mjölken kommer bli dyrare, säger Mats Öhrlund och fortsätter:<BR>&nbsp;? Skogsindustrin tror jag inte kommer att klara av kostnadsökningarna. <BR>400.000 kronor per år<BR>Enligt Mats Öhrlund innebär förslaget till kilometerskatt att ett fordon som lastar 60 ton och som kör 12.000 mil drabbas av en kostnad på drygt 400.000 kronor per år.<BR>Kilometerskatten föreslås omfatta alla lastbilar med en totalvikt på över 3,5 ton.<BR>&nbsp;? Det här förslaget försätter åkerinäringen i en svår situation, säger Mats Öhrlund.<BR>Hans företag sköter bland annat alla varutransporter för ICA. De hämtar livsmedelsprodukterna på det stora lagret i Umeå för vidare transport ut i länet.<BR>&nbsp;? Vi transporterar mat från Umeå upp till Gällivare och går förslaget igenom så kommer matpriserna att skena i höjden. Det här innebär att handlarna får svårare att klara sig och det blir ännu svårare att leva kvar här uppe i Norrbotten, säger Mats Öhrlund.<BR>Kräver snabbare transporter<BR>Han tycker även det är fel att höja skatten på dieselolja med 50 öre. <BR>&nbsp;? Vi ska nu försöka få till stånd en träff med miljöpartiets Peter Eriksson. Förslagen verkar vara ett led i att med politiska medel styra över transporterna från lastbil till järnväg. Men i dag kräver kunden allt snabbare transporter och då är många gånger lastbil bäst. De flesta lastbilstransporter sker på sträckor kortare än 30 mil och när det gäller sådana avstånd kan inte järnvägen hävda sig.<BR>Mats Öhrlund tycker det är synd att den svenska åkerinäringen drabbas av höjda skatter.<BR>&nbsp;? Vi är miljövänliga och jobbar hårt med trafiksäkerhetsfrågor. I dag när det görs utredningar så har man bara tillgång till gamla siffror när det gäller utsläpp. Jag tycker man borde titta lite mer framåt, säger Mats Öhrlund.<BR>En politisk fråga<BR>Valter Nilsson, som har gjort utredningen, säger att förslagen kan medföra att åkeriföretag i norr drabbas hårt.<BR>&nbsp;? Tanken med att återinföra kilometerskatt är att man ska kunna anpassa skatteuttaget efter hur långt man kör och vilken miljöklass fordonen har, om man kör i tätort eller icke tätort. Skatteuttaget är en politisk fråga, säger Valter Nilsson.<BR>Han berättar också att allt fler EU-länder har börjat fundera på att införa kilometerskatt. <BR>&nbsp;? Tyskland och England är nu på väg att införa kilometerskatt.<BR>Kan leda till prisökningar<BR>Rickard Strömgren, tillförordnad transportchef på ICA:s distributionsenhet i Umeå, säger att dyrare transporter kan leda till prisökningar.<BR>&nbsp;? Någonstans måste man ju hämta in kostnadsökningarna. Fördelen med ICA är dock att en handlare i Kiruna betalar samma transportkostnad som en ICA-handlare i Stockholm. Men säkert kommer förslaget innebära att kostnadsökningarna för transporterna bakas in i priset på varorna, säger han. Dessutom innebär förslaget mer administration.<BR>Fakta/ Vägtrafikbeskattning<BR>nn Kilometerskatten föreslås tas ut på hela det allmänna vägnätet. Ej på enskilda vägar.<BR>nn Staten hoppas få in 4,6 miljarder kronor på att införa kilometerskatt.<BR>nn Systemet kan träda i kraft tidigast 1 januari 2008.<BR>nn Utredningen föreslår också att på sikt bör skatten på bensin och dieselolja tas ut efter samma principer. Beskattningen av dessa bränslen föreslås harmonieras. Ett första led är att höja skatten på dieselolja med 50 öre.<BR>Utredningen är ute på remiss till i mitten av augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!