Ådalsbanan får pengar
Banverket skruvar upp tempot i Ådalsbanans upprustning igen. Därmed kan snabba tåg börja rulla längs Norrlandskusten klart tidigare än vad som sades i höstas. Och med möjlighet för länsborna att ta sig till Sundsvall med dagtåg 2011.
START 2011. Ådalsbanan upprustning blir klar 2011 och den fruktade förseningen undviks. Därmed kan snabbtågen längs kusten börjar rulla, som här på bron över Nätraåns dalgång nära Bjästa, söder om Örnsköldsvik. Foto: Banverket
Foto: Banverket
I förra veckan fick Banverket dock en försäkran om finansiering av Ådalsbanan så att den kan färdigställas sommaren 2011. Ett år senare än vad som ursprungligen var tänkt.- Enligt det avtal som gäller mellan staten och regionen skulle båda banorna vara klara samtidigt, 2010, säger Olle Tiderman, projektledare på Norrtåg. Nu är vi bara hälften så oroliga som förut, säger han med humor i rösten. Norrtåg har dock inte ännu tagit ställning till när trafiken kan starta.- Det är delvis en teknisk fråga att kunna köra på rimliga villkor på den Ådalsbana som finns. Två nya sträckor hinner inte bli klara och där måste man köra på den gamla, mycket dåliga Ådalsbanan.Mellan stolarna
Olle Tiderman vågar nästan inte ens tänka på en situation där Ådalsbanan inte blev klar förrän 2014.- En sådan försening tror jag inte att någon velat ha, egentligen. Det blev nog så att detta föll mellan stolarna mellan regeringen och Banverket. Regeringen hade inte den intentionen, utan förseningen blev konsekvensen av att Finansdepartementet sätter sådana ramar som de gör. Och sedan måste Banverket prioritera och gjorde den prioriteringen.Dagtåg till Sundsvall
Nu är alltså saken i alla fall i ett bättre läge. Därmed får norrbottningarna chans att åka från länet till Sundsvall per dagtåg via Umeå när de två banorna står klara.- Att åka dagtåg till Stockholm skulle gå rent tekniskt, men är ett gränsfall. Sträckan Luleå-Umeå består av en rätt halvdan bana och tar fyra timmar. Från Umeå ska det sedan gå snabbare, på knappt sex timmar. Men totalt blir det rätt många timmar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!