100 sägs upp i konkursen

100 personer sägs upp och 120 kunder drabbas när Din hemservice går i konkurs. "Kunderna måste få hjälp trots allt", säger advokat Bo Andersson.

Erik Hegglund, styrelseordförande i Din hemservice.

Erik Hegglund, styrelseordförande i Din hemservice.

Foto: Karin Sjöberg

Boden2016-06-17 17:04

Arbetet med konkursen i det privata hemtjänstföretaget fortsätter. Personalen har informerats och under fredagen fick de flesta uppsägningarna.

– Alla sägs upp eftersom det är en konkurs, säger Bo Andersson, advokat och konkursförvaltare.

En del har en månads uppsägningstid, medan andra har längre tid.

I grunden handlar det om 65 fast anställda och runt 35 vikarier, uppger Erik Hegglund, som varit styrelseordförande i bolaget.

Bo Anderssons driver verksamheten vidare.

– Kunderna måste ju tas om hand, säger han.

Eftersom det handlar om människor som behöver hjälp måste det i slutändan bli en lösning.

– Vi har inte så många alternativ, säger Bo Andersson.

Kommunen kan ta över eller så kan ett annat bolag göra det

Erik Hegglund har lagt in en begäran om att hans nya företag Bodens hemservice ska godkännas av socialnämnden. Den sammanträder inte förrän den 21 juni.

– Nej, det blir förmodligen inte klart förrän tidigast då. Min erfarenhet är att det måste värkas fram, sånt här, säger Bo Andersson.

Niclas Nilsson, ombudsman på Kommunal Norrbotten, är inkopplad på ärendet.

– Vi kan inte göra så mycket när det handlar om en konkurs. Vi har mellan 75 och 85 medlemmar som är berörda, säger han.

Niclas Nilsson kan i dag inte säga om det går att hävda regeln om att personal ska flyttas över från det tidigare bolaget till det nya. Vid ett uppköp eller övertagande fungerar det så.

– Men här är det inte solklart vad som gäller, det beror på hur det blir. Men vi ställer naturligtvis kravet att personalen ska följa med kunderna. Det handlar mer om hur moralisk man vill vara som arbetsgivare och hur moralisk kommunen vill vara, säger Niclas Nilsson.

Kommunal hävdar också att om alla inte kan erbjudas en övergång ska Las- tiden gälla. Den som har kortast tid får sluta först.

– För dem som förlorar jobbet träder trygghetsförsäkringar in. De får hjälp att söka sig nya sysselsättningar.

Erik Hegglund säger att alla jobbat hårt för Din hemservice.

– Framförallt all vår personal. De har gjort ett hästjobb. Nu skapar man oro för både kunder och personal, när man inte ger ett besked från kommunen. Om vi får ja till Bodens hemservice vill vi självklart ta över personalen från Din hemservice.

Han säger att han är besviken på kommunen.

– Man äventyrar hela verksamheten, jag vet redan två ur personalen som fått annat jobb.

Detta har hänt:

Din hemservice fick problem att betala sina skulder under 2015 och genomgick en rekonstruktion, som föll väl ut.

Efter den fick företaget ett ackord att betala in nära en miljon i skatteskulder och 1, 6 miljoner kronor för den lönegaranti som staten betalade under rekonstruktionen.

Din hemservice klarade inte av att betala skulderna och den 13 juni begärdes företaget i konkurs.

Edgångssammanträde, då alla skulder ska regleras, ska genomföras i augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om