Kommunen framhÄller ett av sina delprojekt i samhÀllsomvandlingen och det Àr Leva och Bo dÀr tyngdpunkten ligger pÄ ett hÄllbart samhÀllsbygge, som ska vara helt hÄllbart ekonomiskt, ekologiskt och socialt 50-100 Är framÄt i tiden. Boden vill locka mÀnniskor att flytta till kommunen genom att satsa pÄ allt frÄn nÀrhets-, kultur-, förenings- och friluftsliv till ett levande centrum.
â De vill satsa pĂ„ vissa bostadsomrĂ„den för att öka attraktionskraft och vill att vi boende ska tycka till om det. Det gör den ena handen pĂ„ Bodens kommun. Den andra jobbar med att etablera den hĂ€r industrin, sĂ€ger Markus Dyrvold, som bedömer att projekten mĂ„ste synkas.
â För nu kommer den tredje handen och vill dra in pengar pĂ„ skolskjutsarna. Vi har klagat mycket pĂ„ att det Ă€r farliga övergĂ„ngar och höga hastigheter lĂ€ngs vĂ€gen till skolan. Det finns inga bra cykelvĂ€gar.
Det gÀller Svartbyleden mellan Norra och Södra Svartbyn.
â För ett par veckor sedan fick vi brev frĂ„n Bodens kommun, att de drar in skolskjutsen för i princip alla som bor i Norra Svartbyn, förutom barn som gĂ„r pĂ„ lĂ„gstadiet (och har lĂ€ngre Ă€n tvĂ„ kilometer till skolan reds.anm.), sĂ€ger Markus Dyrvold.
PÄ grund av att tjÀnstemÀn Àr pÄ semester har vi inte lyckats ta reda pÄ hur mÄnga elever i Norra Svartbyn som drabbas. Mellan ByagÄrden och skolan Àr avstÄndet cirka 2,5 kilometer. Mellanstadiebarnen dÀr berÀttigas inte till skolskjuts.
â Det innebĂ€r att barn som Ă€r Ă„tta Ă„r ska kliva pĂ„ bussen hĂ€r, kliva av pĂ„ MusikantvĂ€gen och gĂ„ cirka en kilometer till skolan. Ska vi spara pengar, sĂ„ ska vi inte spara pĂ„ barnens sĂ€kerhet. LĂ€gg hellre pĂ„ lite mer skatt och sĂ€kerstĂ€ll att barnen kommer till och ifrĂ„n skolan, sĂ€ger Markus Dyrvold.
Enligt NTF Àr barn först i nio-tioÄrsÄlder mogna att pÄ egen hand ta sig fram, som gÄngtrafikanter i komplicerad trafikmiljö. Vid cirka elva-tolv Är klarar de flesta att cykla i en komplicerad trafikmiljö.
â Trafiken kommer nu att öka nĂ€r stĂ„lverket byggs och dĂ„ kĂ€nns det bakvĂ€nt att dra in skolskjutsar, pĂ„pekar Magnus Stenberg.
BÄde han och Markus Dyrvold med respektive familj Àr de fastighetsÀgare, som kommer att bli nÀrmsta grannar med H2GS stÄlverk i Norra Svartbyn. Deras livsmiljö kommer att förÀndras drastiskt bÄde under byggtid och drift.