Enligt henne har det pågått några år att det kommer upp fejksidor.
– Vi har ju gått ut och informerat om detta via vår hemsida men skickat ut pressmeddelanden. De stora kvällstidningarna har också skrivit om bedrägerierna. Men fortfarande är det så att du som mottagare har svårt att se när det är fejk och när det är sant.
Det skickas också ut falska sms-erbjudande eller så ringer bedragaren upp vilket är det senaste.
– Bedragaren utgör sig för att vara företrädare för Elgiganten och skälen till att man kontaktar personer har varit olika. Men allting bygger på samma sak att skrämma upp dem man ringer upp för att få tillgång till Bank-Id för att komma åt deras konto, säger Jessica Wallin.
Bedrägerierna anser affärskedjan är ett varumärkesintrång.
– Bedragarna smutsar ned vårt varumärke helt enkelt, säger Wallin.
Perioder har Elgiganten varit extra hårt drabbad.
– Det går åt mycket tid och resurser på det här som vi hellre skulle lägga på att förbättra oss och ta hand om våra kunder. Det är väldigt frusterande. Det känns som att skotta snö i snöstorm hela tiden.
Kedjan har juristavdelning som hanterar bedrägerierna.
– Varje enskilt fall kräver ju att man går tillbaka och ser var avsändaren finns. Ligger avsändarna utomlands kan det vara jättesvårt att göra någonting, säger Wallin.
I dag har Elgiganten också syskonkedjor i Norge, Finland och Danmark.
– De råkar även ut för samma sak där som i Sverige.
Elgiganten har i dag 166 butiker i Sverige. Så det är ingen slump att bedragarna väljer en så stor kedja.
– Vi har nästan en butik på de flesta större orter. Så mer än 83 procent av Sveriges befolkning besöker och handlar av oss. Så oavsett vem du kanske ringer upp så är den personen på ett eller annat sätt kund hos oss. Det är därför som bedragarna använder sig av stora kända varumärken som Elgiganten. Får då vet man att sannolikheten är välidgt stor att de är kund hos oss, säger jessica Wallin.