Trollslända på 26 ton

Trollsländan - en 26 tons koloss - är Tree hotels senaste satsning. Och det är konferensgrupper som är målet.
- Vi expanderar för att få jämn beläggning under hela året, säger Tree hotels nytillträdde vd, Lars Hjeltman.

NYA TAG. Tree hotel satsar på konferens genom en ny koja på 26 ton. Till vänster Lars Hjeltman, ny vd och delägaren Kent Lindvall.

NYA TAG. Tree hotel satsar på konferens genom en ny koja på 26 ton. Till vänster Lars Hjeltman, ny vd och delägaren Kent Lindvall.

Foto: Maria Dahlgren

Boden. 2013-02-15 06:00

I en av hangarerna på gamla helikopterskolans område i Boden pågår ett bygge i jätteformat.

Det är Vittjärvshus som tillsammans med Haradsföretaget Tree hotel förverkligar de ritningar som tagits fram av en finländsk arkitektbyrå.

- Tree hotel har ju blivit ett dragplåster i sig för arkitekter, så vi har många byråer från hela världen som vill vara med och skapa våra trädrum, säger Kent Lindvall, delägare och grundare av företaget.

Bjuder in delägare
2010, då de första fem trädrummen placerades naturskönt i Harads skogar, var företaget ett rent familjeföretag. Idag har man kommit till en punkt då utveckling är ett måste.

- Jag och min fru har bjudit in delägare i företaget. Det är två enskilda investerare samt Partnerinvest som köpt in sig. Ambitionen har alltid varit att på längre sikt kunna expandera internationellt genom att sälja trädrum till privata och kommersiella intressenter. Nu kan det bli verklighet, säger Kent Lindvall.

I och med en ny bolagsordning, där grundarparet fortfarande har aktiemajoritet, har man också satsat på en ny vd.

Internationell miljö
Lars Hjeltman har funnits i turismbranschen i många år och kommer senast från turismnäringen i Åre.

- Jag brukar säga så här. Nu har jag bytt Åre till en mer internationell miljö genom att tacka ja till jobbet här i Harads, säger han.

Kunderna kommer främst från storstadsregioner, från hela världen. 70 procent av dem som kommer har aldrig varit i Sverige förut. Och det här tänker man ta fasta på.

- Vi har gått ihop med tre andra designhotell i Sverige och säljer genom utländska reseagenter konceptet Svenska klassiker. Kunderna bor under fem dagar på hotellen och åker från plats till plats och får på detta sätt se hela Sverige, säger Lars Hjeltman.

Ungefär 2.000 personer har övernattat per år. Och det har hittills handlat om i synnerhet privatpersoner. Företaget omsatte sju miljoner kronor i fjol och beläggningsgraden ligger på 50 procent. Nu vill man spänna bågen ytterligare och satsar på konferensgrupper som ska täcka upp det resterande utrymmet.

- Det är framförallt ledningsgrupper och styrelsekommittéer som är vårt primära mål. När vår lågsäsong råder, april-juni, det är då som det är högsäsong för den målgruppen, säger Kent Lindvall.

Och det är tanken med Trollsländan som snart ska plåtbeklädas. Transporten av konferensanläggningen från hangaren i Boden sker i april och sedan sätts den upp på en färdig plats mellan åtta träd i Harads.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om