Tåg spårade ur och förstörde räls
Under lördagskvällen gled ett tåghjul av rälsen i närheten av Drottninggatan. Rälsen slets loss från sliprarna och en växelkorsning förstördes. Nu tvingas tågen krypköra genom Boden och bilköerna växer.
KRYPER FRAM. Rälsen har lossnat från sliprarna efter en urspårning i lördags kväll. Nu måste tågen krypköra genom Boden tills banan är reparerad.
Foto: Josefin Wiklund
Tåget gick på sidan av rälsen fram till växlingen vid Boden C där det hoppade upp igen. Under vägen blev förstörelsen stor, på många ställen har rälsen slitits loss från sliprarna och även en växelkorsning har gått sönder. - Nu är det svalare som tur är. Om det hade varit 25 grader hade det kunnat bildas solkurvor och det hade varit mer problematiskt, säger Lidberg. Man kommer att få byta växelkorsningen och 2.200 sliprar, varav merparten måste beställas söderifrån. Reparationerna förväntas pågå hela veckan. - Det är svårt att få tag på folk och grejer, säger Lidberg på söndagen. Sänkt hastighet
Mellan Boden C och Boden Södra går nu tågen av säkerhetsskäl 10 kilometer i timmen i stället för 90. Infranord som sköter driften har personal på plats för att besikta banan efter varje tåg. Det i sin tur innebär att bommarna vid järnvägsövergångarna är nere mycket längre än normalt och det finns risk för långa köer. På bangården är det problem med växlingar och spårbyten och ett elfel som uppkom på lördagsförmiddagen försvårar saken ytterligare. - Vi har bara två spår av normalt fem spår. Persontågen har förseningar på 20 till 30 minuter, säger Lidberg. Under måndagen ska Infranord besluta hur man går vidare och när hastigheterna kan tänkas höjas igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!