En brist utan lösning i sikte

Just nu ligger Luleås småbåtshamnar stilla men om några veckor kommer stillheten att förbytas i en febril aktivitet. Båtar ska i sjön. Men det finns inte plats för alla.

En strimma. Det syns en stimma blått i allt det vita uatnför Lövskätrs småbåtshamn.

En strimma. Det syns en stimma blått i allt det vita uatnför Lövskätrs småbåtshamn.

Foto: Anders Köjs

Båtliv2016-04-16 05:00

Hundratals båtägare saknas fast båtplats. Hur många som avstår från att skaffa sig båt på grund av platsbristen är omöjligt att säga.

– Jag tycker det är värst för unga människor som vill flytta till Luleå. Först är det bostadsbrist men de kan inte heller få plats för sin båt. Luleå ska ju expandera men jag tror att detta hämmar tillväxten, säger Rolf Lindblom.

Han bor i Stockholm men är före detta Luleåbo.

– Jag har kvar min stuga på Småskär och är där varje sommar, säger han.

Men någon båtplats har han inte och står i kö till Lövskärs och Hindersöstallarnas småbåtshamnar. Och han vet att intresset för att öka antalet båtplatser är lågt inom hamnföreningarna.

– Men förr i världen hade kommunen hand om detta , säger han

Luleå kommun överlät alla sina småbåtshamnar till hamnföreningar redan 1993. Den största, Ettans båthamn i centrum, såldes till Granec.

Då fanns det en någorlunda balans mellan tillgång och efterfrågan på båtplatser. Men i slutet av 00-talet börja köerna växa. Samtidigt hände inget med utbudet – hamnföreningarna satt nöjda och intresset att bygga ut var lågt.

Kommunen såg bristen som ett problem och hamnföreningarna signalerade att de fick höra röster i kön som strök Luleå som boplats när de inte kunde få en plats för båten.

En utredning som kommunen gjorde 2013 beräknade den akuta bristen på båtplatser till cirka 200. Den totala kön uppskattades till mellan 300 och 600 båtägare, det var svårt att få fram en mer exakt siffra då uppgifterna kom från hamnföreningarna och många köade till fler än en hamn.

Kommunen insåg också att det inte skulle bli fler båtplatser om inte hamnföreningarna stimulerades att agera. Att anlägga nya bryggor beräknades kosta mellan 75 000 och 100 000 kronor per båtplats.

Kommunen har ingen avsikt att åter börja driva småbåtshamnar, ett förslag om det avslogs så sent som förra veckan. I stället tog man fram ett förslag som gick ut på att kommunen köpte in bryggor och bommar som sedan skulle hyras ut till föreningarna på ett förmånligt vis.

Det gick inte alls, ingen nappade.

– Men det var ett dåligt erbjudande, kommunen var för dyr. Det hade varit billigare för oss att låna pengar och bekosta det själv, säger Benny Ahlqvist, Lövskärs småbåtshamn.

Kommunen pekar på att Ettans båthamn bygger ut och att det planeras en helt ny småbåtshamn i Harrviken. Det projektet är hårt kritiserat och Ettans båthamn uppger själva att det i år bara blir 25 nya platser i deras hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om