Torv nytt bränsle för Kappa Smurfit
Torv kommer att bli en del av bränslet i den nya biobränslepannan som just nu byggs vid Smurfit Kappa i Piteå.Torv som bryts vid Saltmyran, sydost om Arvidsjaur.Fortfarande betraktas dock torv som ett fossilt bränsle eftersom förnyelsetiden är mer än tio gånger så lång jämfört med bark och flis exempelvis.
Det är det SCA-ägda Norrbränslen som ska leverera torven från sin täkt vid Saltmyran utanför Arvidsjaur. Under 1990-talet bröts stora mängder torv. På senare år har torvbrytningen gått ner, men nu ser den alltså ut att öka igen till mellan 100.000 och 200.000 kubikmeter per år vid Saltmyrananläggningen.
Enligt Linerbladet kommer nästan en sjättedel av biobränsleförbrukningen vid Smurfit Kappa under vintertid att bestå av torv.
Omtvistat bränsle
Problemet med torv är att det inte är ett förnyelsebart bränsle att jämföra med skogsråvara. Torvmossarna läcker metangas vid brytning och tar tusentals år på sig att förnyas. I handeln med utsläppsrätter klassas torven som ett fossilt bränsle.
Jämför man med kol och olja med en förnyelsetid på 50 till 60 miljoner år är torven dock mer lik övriga biobränslen. Frågan diskuteras dessutom just nu både på riksplanet och internationellt.
FN har nyligen tagit bort torven från sin lista över fossila bränslen. Sverige vill dessutom försöka påverka EU att göra detsamma.
- Vi kommer att leverera till Kappa, vilket är bra bland annat för pannan, säger Bertil Leijding, VD på SCA Norrbränslen i Piteå som till största delen ser fördelar med hanteringen. Bland annat kommer den nya kunden Smurfit Kappa att ge de cirka trettio entreprenörerna en bättre bas för sitt arbete.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!