Tågtestbana kan bli verklighet

I sex år har Lars-Åke Tjernström arbetat för en tågtestbana mellan Norrbotten och Västerbotten. Nu är avgörandet nära.

Lars-Åke Tjernström, vd på Rail Test Nordic, går i väntans tider. Snart faller avgörandet om tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur ska bli av.

Lars-Åke Tjernström, vd på Rail Test Nordic, går i väntans tider. Snart faller avgörandet om tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur ska bli av.

Foto: Roland S Lundström

ARVIDSJAUR2019-02-08 15:22

– Vi tror på ett positivt besked från Trafikverket inom den närmaste månaden. Om det blir ett långsiktigt arrende kommer vi sätta igång med projekteringen omgående, säger 69-åringen från Skellefteå.

Lars-Åke Tjernström är vd och huvudägare i företaget Rail Test Nordic AB som i dag består av ett team på tio personer. Det är en av två aktörer som vill hyra den nedlagda järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur. Planen är att skapa en 75 kilometer tågtestbana.

Den andra intressenten är Inlandsbanan som vill använda sträckan för bland annat godstrafik på Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge.

– Vi känner medvind. De signaler som vi får från politiken, kommuner och Länsstyrelsen känns väldigt positiva, säger Lars-Åke Tjernström.

Kostnaden för projektet beräknas till tre miljarder kronor. Den är tänkt att byggas i tre etapper med start redan sommaren 2020.

I dagarna har företaget bjudit in investerare, däribland ett företag från Norrbotten, i förhoppning om att kunna genomföra en nyemission.

Målet är att tågtestbanans första etapp ska stå klar sommaren 2022. Det kan bli världens första storskaliga testanläggning för tågtrafik. I dag finns kortare rundslingor i Tjeckien och Tyskland.

– Vi har tidigare varit fokuserade på tågtillverkare, men nu har vi satsat på att uppvakta de som upphandlar tågen. Vi vill att de stora tågbolagen i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland ska skriva in i sin kravspecifikation att produkterna ska vara testade i en sådan här anläggning.

Testbanan kan också användas till forskning och tester av annan tågutrustning som exempelvis växlar, signal och elsystem.

Den bortglömda järnvägen

1924 började SJ att bygga förbindelsen mellan Jörn och Arvidsjaur. Bygget tog fyra år. Invigningen ägde rum den 1 december 1928.

Det är en av norra ­Sveriges tre tvärbanor som binder samman Stambanan med ­Inlandsbanan.

Sträckan lades ned den 27 maj 1990 på grund av dålig lönsamhet. Godstrafiken har genom åren bestått av ­virke, tjära samt tyska trupp­transporter under andra världskriget.

Staten äger hela järnvägslinjen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om