– Vi tror på ett positivt besked från Trafikverket inom den närmaste månaden. Om det blir ett långsiktigt arrende kommer vi sätta igång med projekteringen omgående, säger 69-åringen från Skellefteå.
Lars-Åke Tjernström är vd och huvudägare i företaget Rail Test Nordic AB som i dag består av ett team på tio personer. Det är en av två aktörer som vill hyra den nedlagda järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur. Planen är att skapa en 75 kilometer tågtestbana.
Den andra intressenten är Inlandsbanan som vill använda sträckan för bland annat godstrafik på Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge.
– Vi känner medvind. De signaler som vi får från politiken, kommuner och Länsstyrelsen känns väldigt positiva, säger Lars-Åke Tjernström.
Kostnaden för projektet beräknas till tre miljarder kronor. Den är tänkt att byggas i tre etapper med start redan sommaren 2020.
I dagarna har företaget bjudit in investerare, däribland ett företag från Norrbotten, i förhoppning om att kunna genomföra en nyemission.
Målet är att tågtestbanans första etapp ska stå klar sommaren 2022. Det kan bli världens första storskaliga testanläggning för tågtrafik. I dag finns kortare rundslingor i Tjeckien och Tyskland.
– Vi har tidigare varit fokuserade på tågtillverkare, men nu har vi satsat på att uppvakta de som upphandlar tågen. Vi vill att de stora tågbolagen i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland ska skriva in i sin kravspecifikation att produkterna ska vara testade i en sådan här anläggning.
Testbanan kan också användas till forskning och tester av annan tågutrustning som exempelvis växlar, signal och elsystem.