Sydpolsresenärer sökte kyla

Det är skillnad på de piloter som varje vecka transporterar biltestare från och till Arvidsjaur och de britter som en tid haft flygplatsen som sitt högkvarter. Planen med biltestare styrs söderut av piloter i vit skjorta och slips.
Britterna är piloter även de. De ska också resa söderut, men med helt andra förutsättningar. Glöm slips och vit skjorta.

FLYGER FÖR FRIHET. Flying for freedom är ett projekt som är tänkt att hjälpa brittiska soldater som skadats i tjänsten tillbaka. Dave Sykes sitter i rullstol, men i flygplanet är han inte handikappad.

FLYGER FÖR FRIHET. Flying for freedom är ett projekt som är tänkt att hjälpa brittiska soldater som skadats i tjänsten tillbaka. Dave Sykes sitter i rullstol, men i flygplanet är han inte handikappad.

Foto: Reino Jillker

Arvidsjaur2014-02-10 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Flying for freedom heter projektet. Där finns bland andra Dave Sykes, som sitter i rullstol, och Kat Janes, som använder kryckor för att ta sig fram. Alan Robinson var med om en motorcykelolycka och fick amputera ett ben. Men inget av detta kommer att hindra dem från att flyga söderut. Till Sydpolen.

– Där jag bor såg jag flygplanen komma tillbaka från Afghanistan. Plan efter plan. Och jag tänkte: "Det måste gå att göra något för alla dessa soldater i de där flygplanen.

Det var då John Laity kom på hur han ville hjälpa de soldater som kom hem handikappade efter utlandstjänst eller skadade i tjänsten på annat sätt. De skulle få ett mål för sin rehabilitering. En resa. I ultralätt flygplan. Till Antarktis och polen.

Det är därför han och kollegorna nu befinner sig på flygplatsen i Arvidsjaur. I Sverige. För att träna och för att upptäcka problemen redan innan de kommer "i skarpt läge" på isen.

De hade gärna sett att det varit lite kallare. Nollgradigt kommer det knappast att vara, snarare ytterligare 30 grader under noll. Men kylan i Arvidsjaur har ändå visat på brister i utrustningen.

Mike Oakley provade på en tur med ett av de två ultralätta flygplan britterna har med sig när de just hade kommit fram till Arvidsjaur. Han använde den utrustning som var tänkt, men det höll på att ta en ände med förskräckelse. Han andades ut i sin heltäckande hjälm – som totalt immade igen. Ingen sikt på flera hundra meters höjd. Inte bra!

Numera flyger Mike Oakley med skidglasögon istället.

En av de två maskinerna gänget har med sig till Arvidsjaur är alldeles ny. Konstruktionen gör att det blir varmare för pilot och passagerare. Det uppskattar Antarktisresenärerna. Men maskinen, ännu namnlös, kostar runt 40.000 pund enligt Kat Janes. Cirka 420.000 kronor.

Med tanke på att expeditionen bekostas av sponsorer, bland annat en kunglig fond, kunde kanske flygfartyget kallas för "Kate", efter tronföljarens hustru?

– Ja, varför inte? skrattar John Laity.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om