Inga godstransporter i Norrbottens inland

40 arbetare byter ut räls på inlandsbanan mellan Arvidsjaur och Gällivare i sommar.  Inlandsbanan vill öppna för dieseldrivna godstransporter, men nästa sommar är pengarna slut och projektet kan inte knytas ihop.

Foto: Agneta Nyberg

Arvidsjaur2009-07-15 06:00
Godstafiken på Inlands-
banan går nu från Mora till Arvidsjaur, sedan är det stopp. En stor del av rälsen till Gällivare klarar inte av tyngden som lasten medför.Inlandsbanan vill nu öppna för godstrafik även mellan Arvidsjaur och Gällivare och i sommar byter 40 arbetare ut rälsen på en 20
kilometer lång sträcka.
Resterande 35 kilometer som måste åtgärdas planerades att färdigställas 2010, men pengarna är slut.- Vi saknar 40 miljoner,
säger Ulf Eliasson, vd för
Inlandsbanan.Banverket säger nej
De hoppas nu på att staten, eller andra intressenter som skulle gynnas av en godstransport mellan Arvidsjaur och Gällivare går in med
finansiering. De som berörs är malm- och stålföretagen som i dagsläget inte kan omleda sin trafik om stambanan skulle stanna norr om Västerbotten, eller skogsbolagen som hämtar torv och massaved i Arvidsjaur.- Som jag ser det är det upp till Banverket att hjälpa till med att finansiera de bristande 40 miljonerna. Även länsstyrelsen i Norrbottens län kan bidra, säger Ulf Eliasson.Men Banverket säger nej. De har inga planer på att sponsra projektet då de tycker att nyttan helt enkelt är för liten.- Det är inte lönsamt, säger Katarina Norén, Banverkets chef för enhet samhälle och planering.SCA skulle gynnas
Om inlandsbanan mellan
Arvidsjaur och Gällivare rustas upp så skulle skogsbolaget SCA, som har en stor torvtäkt i Arvidsjaur, undvika
flera omlastningar och långa lastbilstransporter när de fraktar biobränsle för uppeldning till Gällivare. Men
huvuddelen av torven går i nuläget till Örnsköldsvik och då skulle en upprustning av tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn vara mer intressant, enligt Bertil Leiding, chef för SCA-ägda Norrbränslen.- Att pressa kostnaderna för transport är oerhört viktigt för oss och våra kunder, säger han. Däremot skulle inte SCA gå in direkt med finansiering, utan det bör eventuellt ske genom höjda banavgifter,
enligt honom.- SCA är inte beredd att
lägga investeringar i infrastruktur, det är statens uppgift, säger Bertil Leiding.
Inlandsbanan går mellan Kristinehamn i söder och
Gällivare i norr, en sträcka på cirka 130 mil. Järnvägen
kostade 136 miljoner att
bygga och färdigställdes den 6 augusti 1937. Grundtanken var en inre stambana som skulle stärka näringslivet i norra och mellersta Sveriges inland och fungera som en militär avlastningslinje för Norra stambanan i krigstid. Under årens lopp kom person- och godstrafiken att minska succesivt. Godstrafik går nu främst mellan Kristinehamn - Persberg och Mora - Östersund - Arvidsjaur.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om