I dag hoppas länet på regeringens stöd

Onsdagen blir en ödesdag för planerna på en tågtestbana i norr. En delegation med landshövding Sven-Erik Österberg i spetsen uppvaktar regeringen.

Vägval. Nu står Lars-Åke Tjernström, vd och huvudägare för Rail Test Nordic AB, inför ett vägval. På onsdag får han regeringens svar på företagets ansökan om 30 miljoner kronor i projekteringsstöd.

Vägval. Nu står Lars-Åke Tjernström, vd och huvudägare för Rail Test Nordic AB, inför ett vägval. På onsdag får han regeringens svar på företagets ansökan om 30 miljoner kronor i projekteringsstöd.

Foto: Roland S Lundström

Arvidsjaur2017-01-24 19:00

– Det skulle förvåna mig om inte regeringen ger ett positivt besked. Det är ett projekt som inte bara är bra för Norrbotten och Västerbotten utan för hela Sverige. Nu krävs det att staten skjuter till en del för att vi ska kunna sy ihop projektet, säger Sven-Erik Österberg.

Via privat finansiering lär 15 miljoner kronor redan vara säkrade, men förhoppningen är att staten ska bidra med ytterligare 30 miljoner till projektering.

Det var för snart fyra år sedan som Lars-Åke Tjernström fick sin idé. På hemväg från Arjeplog började han fundera över den nedlagda järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn.

– I dag består järnvägen bara av skrot. Rälsen och slipers måste bort. Sträckan behöver elektrifieras, men banvallen är i förhållandevis bra skick, säger Lars-Åke Tjernström, 67.

Han är vd och huvudägare i företaget Rail Test Nordic AB, som i tre år arbetat för en tågtestbana på gränsen mellan Norrbotten och Västerbotten.

Enligt Lars-Åke Tjernström är intresset stort bland världens tågtillverkare som söker efter en plats för att testa sina produkter i vinterklimat.

– Det är redan klart med blivande kunder som vi skrivit kontrakt med långsiktiga målsättningar – under förutsättning att projektet blir av.

Vilka kunder?

– Bombardier, Alstom och Stadler i första hand, men sedan finns det fler förfrågningar som vi inte hunnit bearbeta än. De tre företagen har lovat att de ska vara minst 20 veckor per år i 25 år framåt. Det har vi på papper. Det är ingen dum start.

I dag har hela projektet hamnat i ett limboläge. Totalt har det omsatt tolv miljoner kronor. Nyligen lämnades slutredovisningen in till bland annat näringsdepartementet.

På onsdagen kommer näringslivsministern Mikael Damberg att uppvaktas av en delegation bestående av landshövdingen samt kommunalråden Lotta Åman från Arvidsjaur och Lorents Burman från Skellefteå.

Lars-Åke Tjernström har samtidigt bjudit in riksdagsmän från Norrbotten och Västerbotten till ett seminarium på Grand Hotell i Stockholm.

– Vi är framme vid ett vägval. Våra kunder trycker på och vill börja boka. Det måste hända något konkret nu. Vi behöver komma i gång med förarbetet. Än har vi inte hållit samråd med fastighetsägare och samebyar.

De samebyar som berörs är Mausjaur, Västra Kikkejaur samt Svaipa. Det finns en oro för att järnvägstrafiken ska störa och rent av omöjliggöra renskötsel i området.

Lars-Åke Tjernströms vision är att järnvägen ska upprustas i två steg. Sträckan mellan Jörn och Glommersträsk blir först.

Projekteringen beräknas att pågå fram till september. Förhandlingar lär pågå om att bilda ett driftbolag tillsammans med Skanska.

Ett klartecken på onsdagen kan i förlängningen innebära arbetstillfällen för hårt prövade inlandskommuner. Lars-Åke Tjernström hänvisar till att det under uppbyggnadstiden kan det handla om 1 400 årsarbeten.

Det är siffror som förklarar varför Arvidsjaurs kommunalråd engagerat sig.

– Det är dags för regeringen att göra en insats för norra Sverige. Min förhoppning är att vi ska få ett positivt besked så att vi kan börja jobba för att järnvägen mellan Jörn och Glommersträsk ska stå klar 2019, säger Lotta Åman, S.

Den bortglömda järnvägen

1924 började SJ att bygga förbindelsen mellan Jörn och Arvidsjaur. Bygget tog fyra år. Invigningen ägde rum den 1 december 1928.

Det är en av norra Sveriges tre tvärbanor som binder samman Stambanan med Inlandsbanan.

Sträckan lades ned den 27 maj 1990 på grund av dålig lönsamhet. Godstrafiken har genom åren bestått av virke, tjära samt tyska trupptransporter under andra världskriget.

Arvidsjaurs järnvägsförening startade efter nedläggningen uthyrning av cykeldressiner. Det togs sedermera över av ett turistföretag som höll igång verksamheten till 2010.

Staten äger hela järnvägslinjen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!