Fördelen en nackdel
Näringsdepartementets budskap om att alla kommuner i Norrbotten vinner på nya transportstödet stämmer inte med verkligheten, konstaterar sågverksföretagaren Christer Lundberg.- Hur kan man gynna kusten på inlandets bekostnad?
- Vi får nu transportstöd med två miljoner kronor. Med den nya lösningen får vi en minskning med 236.000 kronor. Grannen Plusshus, som tillverkar hus och levererar långväga, är också förlorare. Så här ser det ut för många företag i inlandet och det är likadant i Västerbotten. Det är anmärkningsvärt hur man då kan gå ut och göra oss till vinnare, säger Christer Lundberg.
Det han anspelar på är uttalanden i Kuriren i lördags från bland andra Frank Nilsson, pressman åt näringsminister Maud Olofsson, om att alla kommuner i Norrbotten vinner på nya lösningen.
Enskilda företag kan påverkas olika men på det stora hela förlorar inlandskommunerna, menar däremot Christer Lundberg. Strukturen på verksamhet och frakter är sådan i inlandet att teori och verklighet inte stämmer.
Förklaringen finns enligt Christer Lundberg främst att hämta i bidragssatsen för uttransporter. Arvidsjaur med flera små orter i Norrbotten ligger i gamla lösningen på intervallet 30-45 procent i bidragssats. Det blir nu 40 procent.
- Vi och många andra företag har legat på övre delen i skalan, på 45 procent, beroende på att vi har den typen av transporter. Nu blir det alltså 40 procent. Alltså en sänkning. Det är så här det ser ut.
Kusten tar
Riksdagsledamoten Krister Hammarbergh har hyllat nya förslaget. Då beror det på vem man talar om, menar Christer Lundberg. Han konstaterar att Älvsbyn, närmare kusten, lyfts upp från lägre nivå till bidragssats på 40 procent för uttransporter.
- Det är märkligt att Älvsbyn höjs och Arvidsjaur minskar.
Piteå, Luleå och Boden lyfts från bidragssats på 30 procent till 35 procent vid uttransporter.
Det finns andra delar i nya lösningen, exempelvis slopas begränsningen med lägsta vikt på 100 kg. Det gynnar verkligt små företag, enligt näringsdepartementet.
- Vad finns det för företag av den typen i inlandet? Talar vi om postorderfirmor, undrar Christer Lundberg.
Ingen från inlandet har haft en möjlighet att påverka nya förslaget och därifrån är man dessutom chanslösa att kunna påverka EU-kommissionen, påtalar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!