13 kriterierna avgör vilken kommun som hamnar i topp på den ranking som Lärarförbundet gör varje år. De senaste fem åren har det handlat om (M)-styrda Vellinge i Skåne på toppositionen.
Bland Norrbottenskommunerna är Piteå den kommun som klarat sig bäst i år, med en åttondeplats på rankingen. Bland övriga som platsar bland de 100 första finns: Älvsbyn 14, Övertorneå 33 och Luleå 38, Kalix 66 och Boden 95.
– Det känns jättebra att vi fortsätter att ligga högt i olika rankningar. Det visar att vi inom utbildningsområdet gör ett bra arbete för våra barn och ungdomar, säger Ruth Rahkola, ordförande i barn- och utbildningsnämnden (S).
Men det finns även en kommun som rasat rejält senare år. 2010 och 2011 ståtade Arvidsjaur med topplatsen – nu återfinns kommunen på plats 276.
– Det är självfallet dåligt men jag menar att man måste analysera kriterierna för att dra rätt slutsatser kring vad det är som är dåligt och varför.
Han berättar att kommunfullmäktige under 2017 och 2018 vidtagit stora åtgärder för att vända trenden.
– Bland annat har stora delar av skolans ledningsorganisation bytts ut och grundskolan har omorganiserats, säger Stefan Millgård som tillägger att han nog inte är rätt person att reda ut historiken.
Millgård menar också att man ska vara medveten om är att Lärarförbundet, liksom andra som presenterar olika "rankingar", har specifika kriterier och man måste då titta på enskilda kriterium för att analysera vad de egentligen säger.
– För att ta ett exempel så har Arvidsjaur under sistlidna år satsat på att ha många extra resurser vid sidan av ordinarie lärare, säger han och förklarar att detta lett till att poängen för "andelen behörig personal" dragits ned.
Vidare att just detta kriterium är något som med rätta värderas ganska högt.
– Vår målsättning är att Arvidsjaur ska återfinnas på den övre skalan i alla slags rankingar framöver, säger skolchefen och framhåller att utmaningar finns vad gäller både organisationen och ekonomin, eftersom skatteunderlaget minskar.
Han försäkrar att skolan i kommunen erbjuder en bra skolgång och att antalet behöriga lärare ligger på en hög nivå.
– I mitt uppdrag ingår givetvis att se till att eleverna får den bästa möjliga utbildningen. Det som känns viktigast nu är att skolan får arbetsro, säger skolchefen, som trots allt är hoppfull inför framtiden.