Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever, Ford, och mĂ„nga fler â i USA har en mĂ€ngd bolag valt att bojkotta Facebook som annonsforum, för att sĂ€tta press pĂ„ bolaget att göra mer för att stoppa hatiskt innehĂ„ll.
Nu sÀllar sig SJ till skaran.
ââSjĂ€lva sakfrĂ„gan om rasismens nĂ€rvaro pĂ„ de hĂ€r och andra plattformar Ă€r jĂ€tteviktig. För oss Ă€r det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer Ă€r bra, och dĂ„ blir det naturligt att ta en paus, sĂ€ger Stephan Ray, pressansvarig pĂ„ tĂ„gbolaget.
"Omöjligt att vaccinera"
Pausen gÀller alla annonser pÄ sÄvÀl Facebook som Instagram, som Àgs av Facebook. Hur lÀnge bojkotten stÄr fast Àr inte bestÀmt Ànnu, utan SJ följer utvecklingen.
Samtidigt var beslutet att dra tillbaka annonserna inte helt okomplicerat, berÀttar Stephan Ray.
ââDet Ă€r kluvet. En stor andel av vĂ„ra kunder befinner sig pĂ„ de hĂ€r plattformarna och vi vill ju nĂ„ dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hĂ„lla rent frĂ„n hatiskt innehĂ„ll, men Ă€ndĂ„ slinker det igenom.
TT: Vad vill ni se frÄn Facebooks sida för att Äteruppta annonseringen?
ââAtt de vidtar Ă„tgĂ€rder som visar att de gĂ„r till botten med de problem som finns. Sedan tror jag att det Ă€r omöjligt att helt vaccinera en sĂ„dan plattform frĂ„n alla typer av inlĂ€gg som bedöms som olĂ€mpliga, men det finns ett viktigt signalvĂ€rde i att visa att man jobbar med det pĂ„ allvar, sĂ€ger Stephan Ray.
Motverka rasism
Livsmedelsföretaget Oatly vÀljer ocksÄ att stoppa all marknadsföring pÄ Facebook och Instagram, ett beslut som gÀller under "ett tag framöver".
ââVi kommer att göra en ordentlig utvĂ€rdering av var vi lĂ€gger vĂ„ra mediepengar. Det hĂ€r Ă€r en komplex frĂ„ga man inte löser genom symbolhandlingar, utan genom att samla fakta, diskutera, fundera och sedan agera, sĂ€ger Martin Ringqvist, kreativ chef pĂ„ företaget.
TT: Vad behöver Facebook bli bÀttre pÄ?
ââSom stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta stĂ€llning och motverka att rasism och hat sprids.
Martin Ringqvist berÀttar att diskussionerna om var bolaget ska annonsera mycket handlar om var man ska dra grÀnsen.
ââSka vi avstĂ„ om plattformen inte helt stĂ€mmer överens med vĂ„ra vĂ€rderingar eller ska vi vara dĂ€r som en röst för nĂ„gonting bĂ€ttre? Det Ă€r exakt det vi diskuterar just nu, och det kan ta betydligt lĂ€ngre tid Ă€n en mĂ„nad att klura ut, sĂ€ger han.
Stoppar 90 procent
MöbeljÀtten Ikea övervÀger att gÄ samma vÀg som SJ och Oatly.
ââDet Ă€r uppe i diskussioner pĂ„ ledningsgruppsnivĂ„, men vi har inte landat i nĂ„got beslut Ă€n. Vi har nĂ„tts av kampanjen och hĂ„ller pĂ„ att ta stĂ€llning i frĂ„gan, men exakt hur det blir fĂ„r vi Ă„terkomma till, sĂ€ger Jakob Holmström, presstalesperson pĂ„ Ikea.
KlÀdkedjan H&M har diskuterat frÄgan, men landat i att en bojkott inte Àr rÀtt vÀg.
"Som ett företag med nÀrvaro pÄ över 70 marknader följer vi stÀndigt den politiska och sociala utvecklingen i vÀrlden och anpassar vÄr policy för att se till att vÄra ÄtgÀrder gÄr i linje med vÄra kÀrnvÀrden. I nulÀget har vi beslutat att inte delta i bojkotten utan kommer i stÀllet anvÀnda vÄr storlek och makt för att skapa ett samtal kring jÀmlikhet och öppenhet", skriver bolagets presstjÀnst i ett mejl.
Facebook har i USA svarat pÄ bojkotten genom att anlita medborgarrÀttsgrupper för att utveckla mer effektiva sÀtt att bekÀmpa hatiska budskap och rasism. I dag hÀvdar Facebook att bolaget genom artificiell intelligens lyckas stoppa 90 procent av alla hatiska budskap innan de rapporteras.