Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten under juli månad i år, som i stort får betraktas som en normal sommarmånad.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,7 procent, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Trots de starka siffrorna finns det avvikelser.
– Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsaktiviteten var mycket hög i juli och försäljningstillväxten uppgick till 165,3 procent. Hemleveranserna ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med hela 309,3 procent, vilket är den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år.
– Dagligvaruhandelns e-handel växte med hela 165,3 procent i juli. Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell.