Hans företagande kretsar kring de fyra ingredienserna malt, humle, jäst och vatten. Och det är just passionen för hantverket och ölet som driver Gustaf Ahlin, huvudpersonen bakom This is how.
– På fyra basingredienser så finns det inget stopp för vad vi kan göra. Kreativiteten är den som driver på, det är så enormt kul att jobba med, berättar han i det senaste avsnittet av podden Snacka om affärer.
Efter några år i barbranschen i Stockholm, där han bland annat drev en ölbar, fick han möjlighet att lära känna bryggerierna närmare.
– Där startade kärleken för bryggerierna och personerna bakom dem. Det ledde till att jag började drömma om att driva ett eget bryggeri, och då tänkte jag att ska jag göra det så måste jag ju lära mig att brygga öl. Jag googlade How to brew, då kom det upp en bok som hette How to brew. Jag köpte boken, läste den, beställde ett startkit och började brygga öl hemma i vår lilla lägenhet i Stockholm. I och med det fann jag en helt ny passion, från att vara intresserad av drycken och hur det smakar till hur man faktiskt producerar. Det blev en helt ny passion i livet, och kanske min viktigaste hobby.
Företagandet har varit en självklar del i hans liv mycket tack vare hans företagarpappa, och tanken om att starta eget har alltid funnits där. Efter en flytt norrut blev företaget och bryggeriet This is how verklighet, i ett bussgarage i Piteå år 2017.
– Det roligaste hittills är nog att jag fått bygga upp ett företag från grunden, och att vi kan driva det här bolaget så som jag vill att det ska vara. Och möjligheten att ha anställda, det är enormt häftigt att ha anställda och betala deras löner den 25:e, och att liksom bidra till samhället. Jag tycker det är vackert på något sätt.
Hur gör du för att behålla passionen i takt med att ni växer?
– Det är just kreativiteten bakom det, det finns inget stopp eller hinder för vad vi kan göra, och marknaden pushar framåt hela tiden. Så att passionen för grundprodukten i det vi gör finns där hela tiden, säger Gustaf Ahlin.
I somras utökade This is how genom att öppna restaurangen Taps and tacos, precis intill bryggeriet. Nu lagom till vintern presenterar de dessutom nästa nyhet.
– Vi tittar konstant på möjligheterna att fortsätta växa, och efter den här sommaren tänkte vi att vi måste titta på fler möjligheter att öppna restauranger. Då dök det upp en häftig grej på klassisk after ski-mark. Vi lämnade in ett anbud på en ny restaurangsatsning, och förra måndagen fick vi veta att vi vann det anbudet. Så innan jullovet öppnar vi ett Taps and tacos i Gällivare, i backen på Dundret, säger Gustaf Ahlin.
– En restaurang i en backe känns helt rätt, och Gällivare känns också helt rätt. Vi brygger ett öl för just tillfället after ski så att satsa på den typen av restaurang matchar målet, tillägger han.
Vad är nästa steg för er?
– Vi vill växa, så vi har mycket olika planer. Vi har inget skrivet i sten, men öppnar vi en i Piteå och en i Gällivare känns det inte som att vi kommer stanna där. Vi får titta på fler möjligheter.
Vad drömmer du själv om här näst?
– Jag lever ju exakt i min dröm idag. Men drömmen förändras konstant. När jag startade för snart fem år sedan, om någon hade frågat vad jag drömde om då så hade jag nog inte ens vågat drömma om det jag upplever idag. Så jag måste säga att jag lever mitt i drömmen, men den fortsätter utvecklas och förändras hela tiden. Men jag drömmer om att ha ett fortsatt expansivt bolag, som tar hand om sina anställda, och att vi kan fortsätta växa tillsammans, säger Gustaf Ahlin.
Avsnittet finns där poddar finns, bland annat här: https://open.spotify.com/show/0eoT8DwjXxnPU819QMevGj
Podden Snacka om affärer görs i samarbete med Almi Nord. I det här avsnittet tipsar Stefan Stålnacke, rådgivare på Almi, om tre faktorer att hålla koll på, för att avgöra om ens affärsidé håller i tider med stora omvärldsförändringar.