Den 12 januari kostade dieseln i Luleå 20,47 kr/litern, dieseln i Sverige har blivit väldigt dyr ur ett internationellt perspektiv vilket innebär att godstransporter får kraftigt ökade kostnader. Vid samma tid förra året var snittpriset på diesel 15.02 kr/litern.
Sveriges Åkeriföretag svarar nu på den remiss om sänkt energiskatt på både bensin och diesel och kallar de höga priserna för ett hot mot näringslivet och svensk konkurrenskraft.
– Som åkerinäringens branschorganisation står vi bakom förslaget om sänkt energiskatt med 40 öre per liter från och med 1 maj 2022 men vi anser att ytterligare åtgärder behövs och vill att förslaget kompletteras med en stegvis sänkning av koldioxidskatten från 2022 fram till år 2030, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.
Sveriges Åkeriföretag skriver i sitt remisssvar att de gärna sett möjlighet till fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel, men att det inte medgetts i det nya förslaget.
– Höga kostnader gör det inte lättare att ställa om transportsystemet när alternativen elektrifiering, vätgas med flera tekniska lösningar i stor utsträckning ännu inte har hunnit utvecklas för att i större omfattning bli ett ekonomiskt tillgängligt alternativ. En stor del av dagens befintliga fordonspark kommer att rulla år 2030. Höga kostnader får därför inte slå ut en fungerande produktion och infrastruktur för framtida användning av fossilfri diesel för godstransporter på väg, avslutar Rickard Gegö.