Lyxlivet på fjället

Att ta eget plan till Arjeplog för att bo på fjället och spinna på isen med miljonbilen - det har blivit en affär.

INTE SOM ANDRA. Lyxlir i lyxbil, är vad som gäller.

INTE SOM ANDRA. Lyxlir i lyxbil, är vad som gäller.

Foto: Petra Isaksson

Arjeplog2009-02-16 06:00
Det är inte billigt att bo här, några dagar går på 44.000 kronor och då ingår inte vinflaskan på 52.000 som en utländsk kund beställde. Supermodellen Naomi Campbell, tennisstjärnan Boris Becker och racerföraren Bernd Schneider har emellertid inte haft skäl att rygga för prislappen vid sina besök. Hit hittar också italienare, ryssar, ungrare och amerikaner. Platsen är Galtispuoda och hotellet som ligger mer än 700 meter över havet har en skidbacke som granne. Mest handlar det hittills om bilkörning på Hornavans is. Inte för biltestning, utan för nöjes skull. Det handlar om event. Hotellägaren Jan Edvardsson vill utveckla ett område vid sidan av biltestningen och det som sker i Arjeplog har liknelser med ishotellet i Jukkasjärvi. Det exklusiva och spännande ska locka. Bil för 4,6 miljoner
Till de första norska gästerna hör Terje Ruüd, en av flera säljare i Norge av märket Mercedes som belönats med en weekend i Arjeplog. - I Norge är de mer restriktiva mot sådana här arrangemang. Vi lär oss vinterkörning och har haft en tävling mellan oss, berättar han. Den som inte låter frakta dit sin egen bil kan ta en från garaget. Dyraste bilen som visat sig på isen går på 4,6 miljoner kronor och Holger Hofmann från Stuttgart är en av servicemännen. - Jag känner inte till någon liknande verksamhet. Vi är här växelvis, det är intressant, jag lär känna människor, berättar han. Miljardärer och övriga
Det nybyggda hotellet har de första månaderna hyrts av AMG Mercedes, med Mercedesmodeller som ska få dig att tappa andan. Personer som köpt flera bilar kan ha bjudits in av Mercedes. En del tar egna plan. - Vi har haft shejker från Saudiarabien som varit här, beskriver Jan Edvardsson. Han säger att hotellet går med vinst enbart med Mercedesavtalet. - Jag skulle kunna stänga övriga delen av året men jag vill få igång sommarturism i Arjeplog och chansen har ökat. Finns efterfrågan är vi flexibla, säger han. Jan Edvardsson är ägare i rader av anläggningar i Arjeplog och vid Kraja har han plats åt husvagnsfolket. Vinet på ingång
Utöver de månader AMG Mercedes bokat Silverlodge, som fjällhotellet heter, räknar han med olika kategorier gäster där, inklusive svenskarna. Ett vinhus ska öppnas, för vinevent. Fjället ska vara motorfritt, utöver färden dit. Vandringsleder ihop med kockar ska ordnas och den fisk gästen drar upp tillagas på plats, tror Jan Edvardsson. Det hela började med att ett norskt företag, utifrån helt annan idé, påbörjade ett bygge på berget. Det slutade med konkurs men redan innan dess var Jan Edvardsson anläggningen på spåren. Storchefen blev vild
Han berättar att han tog upp chefen för AMG Mercedes alla event i världen, och presenterade sina tankegångar. - Han tände direkt, han blev helt vild och sade "här ska vi ha hotell". Jag förklarade att jag då behöver ett väldigt långt kontrakt. Jag hade gärna fortsatt att bygga i timmer, som norrmännen, men det fanns inte tid. Vi startade i juli ifjol och var klara två timmar innan de första kom, den femtonde januari. Det här är det mest intressanta av event som AMG Mercedes har. De skulle stanna längre om vi kunde garantera isarna längre tid av året, säger Jan Edvardsson.

Bakgrund Jan Edvardsson

Northern Hotels Holding, ägt av Jan Edwardsson och NMI (med biltestserviceföretaget Tjintokk i Slagnäs) äger tillsammans Arjeplog Hotell
Silverhatten AB, som innehåller hotellen Silverhatten,
Silverlodge, Silver Eagle,
Silver Wolf och Kraja, alla
i Arjeplog.

Northern Hotels Holding äger även Skellefteå Stads-
hotell, Drive Center i Fällfors, Västerbotten, och isbane-
företaget Track Fix i Arjeplog. Koncernen uppger en
omsättning på 60 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om