Alla har varit på stranden. Men att köra bil på isen i vintriga Lappland, kombinerat med andra upplevelser, där finns en efterfrågan, omvittnar Kristoffer Lundström.
– På grund av biltestningen finns det ju direktflyg till Tyskland, och vissa kommer då hit som turister. En del kommer inte alls för att köra bil utan för att åka hundspann, se norrsken och köra skoter, säger Kristoffer Lundström.
Bilevent, upplevelser kopplade till bil, kallas branschen och i Norrbotten är det biltestorterna Arjeplog och Arvidsjaur som sticker ut. I Luleå har motorevent genomförts över senare år.
Läs mer. Ebbenjarka.
I Sorsele, i Västerbotten, har Mercedes en verksamhet. Som exempel.
I hög grad handlar det om tyskar som kör Mercedes, Porsche eller BM på sjöar i inlandet.
Bilföretag eller eventarrangörer kan ordna bilar. En fransman tar emot gäster till Arjeplog. Laplandicedriving är ett begrepp som används.
Johan Sundh. vd i Silver Resort, med hotellen Silverhatten och Lodge samt anläggningen Kraja, uppger att besökare kommer från i stort sett hela världen.
Intäkterna för Silver Resort är större på biltestsidan än på bilevent, ungefär 60-40 i jämförelse.
– Event ökar några procent, det är alltså ingen boom. För biltestningen är det svårt att förutse utvecklingen. Inom bilevent, där bestäms det under sommaren hur mycket som ska genomföras, och sedan säljs det in till kunder, beskriver Sund förutsättningarna. Bileventbesökarna bor inom Silver Resorts alla anläggningar.
Silver Resort har också satsat på ett igloohotell, för vinterturism utan bilkörning, och där är ökningen denna säsong stor, uppger Johan Sund.
Kuriren har hört vittnesmål om att biltestningen, som vill vara i fred, inte gillar flödet av bilturister, men den bilden delas inte av vare sig Johan Sund eller Kristoffer Lundström.
Den senare driver hotellet Laponia i Arvidsjaur. Där kommer en god del av årsomsättningen på 40-45 miljoner kronor från bilevent och biltest.
– Min uppfattning, utan att ha siffror, är att biltest är stabilt och varken ökar eller minskar. Event har en ökad efterfrågan, summerar Lundström.
Håkan Ederlöf, Galtis AB, Arjeplog, driver såväl skidanläggning som service åt biltest och ordnar banor åt bilevent.
– Tyskar, kineser och ryssar, folk från hela världen, kommer för bilevent. Det ökar kraftigt hos oss. Det finns potential för mycket mer av det här uppe. För kunderna är det en rekreation kombinerat med en vinterförarutbildning, säger Ederlöf.