Utanför den rosa fasaden jäktar människor och från deras intercoms hörs sprakande röster. Innanför har ett sminkbord ställts upp vid sidan av altargången, där maskören Kassandra Munoz Godocito sminkar de som ska medverka i dagens stora scen. På plats finns, förutom filmteamet på 25 personer, omkring femtio statister. Det är sista inspelningsdag för filmen Inland.
Filmen är baserad på Elin Willows debutroman Inlandet. En berättelse om en ung tjej från Stockholm som efter ett uppbrott finner sig ensam i ett litet samhälle i Norrbottens inland. Här försöker hon hitta ett sammanhang, men hon är ovan mentaliteten och de sociala koderna. Jon Blåhed långfilmsdebuterar som regissör för Inland, och fastnade tveklöst för historien när han läste boken.
– Jag läste baksidestexten och tänkte att om insidan är lika bra som den verkar så skriver jag ett manus. Det var en snabb process, manuset var klart på några veckor. Elin Willows fick det skickat till sig när boken bara varit ute i någon månad så det var nog en chock, men hon har stöttat projektet sedan dess, säger Jon Blåhed.
Han är uppvuxen i Tärendö i Pajala Kommun och har tidigare regisserat dokumentären Maj Doris och kortfilmen Turpa kiini minun haters, båda i Norrbotten.
– Jag gillar att filma här uppe. Tidigare har jag jobbat som regiassistent, mycket i södra Sverige, och det är ju ett annat arbetsklimat där. Jag är väldigt glad över att vi valde att filma just i Arjeplog, det har varit väldigt fina dagar och det märks i byn att folk uppskattar det.
– Många filmer som spelas in i Norrbotten görs av människor från söder. Jag tycker att alla får göra film, men jag tycker också att alla perspektiv är viktiga, säger han.
Berättelsen utspelar sig i Arjeplog, även om det inte är uttalat i varken romanen eller filmen. Det är inte heller huvudkaraktärens namn – alla ska kunna identifiera sig med henne och med samhället, förklarar Jon Blåhed. Han beskriver dramaturgin som annorlunda.
– Det finns inga typiska vändpunkter, jag har velat använda ett nytt sätt att berätta och jag tror att det är det som gjort att skådespelarna fastnat för projektet.
Bland skådespelarna hittas Ann Petrén, tvåfaldigt guldbaggebelönade Eva Melander, Albin Grenholm, Paloma Perez och Daniel Eneris Sandström. Huvudrollen spelas av Irma von Platen.
– Tystnad, tagning, kamera. Orden ljuder över hela området och jag får veta att jag befinner mig i bild. Exteriören på kyrkan ska filmas och produktionsledaren Tom Granberg Filipp från Piteå drar mig åt sidan. Han har hand om all praktisk logistik kring produktionen, har anställt hela teamet, har kontakt med skådespelarnas agenter och ser till så att budgeten inte överskrids. Det är ett jobb där många saker ska hållas i huvudet samtidigt, inte minst en sådan här dag med över 70 personer på set.
– Ursäkta mig, jag måste bara ta tag i en smärre salladskris, säger han och tar ett samtal.
Tom Granberg Filipp mer eller mindre föddes in i film- och TV-branschen. I år är hans sjuttonde som verksam filmarbetare. Han är 25 år gammal. Det kan verka som en omöjlig ekvation, men det började som åtta-åring. Då medverkade han i Bingolotto och fastnade för världen bakom kameran. Direkt efter det började han praktisera på produktioner och blev krediterad i sin första eftertext som 11-åring, till filmen Situation Frank inspelad i Piteå 2005.
Norrbotten upplever en sorts explosion i antalet produktioner som spelas in i länet. Tom Granberg Filipp har jobbat oavbrutet i sjuttio veckor – nu väntar semester.
– Ökningen är nationell men det märks såklart även här. Det handlar om efterfrågan. De digitala tjänsterna, som Netflix och HBO, har börjat producera i hela norden. I början av 00-talet importerades mycket, Morden i Midsummer och den typen av grejer. Nu vill vi se mer original, säger han.
Och Norrbotten lockar, med sin midnattssol, fjällvärld och vackra vinter. Länet har, förutom Inland, också varit kuliss till Amanda Kernells Charter och Jonas Selberg Augustséns Den längsta dagen, samt TV-serierna Björnstad, Rebecka Martinsson och Andra åkets andra säsong under det senaste halvåret. Mängden produktioner leder, såklart, till en ökad efterfrågan på filmarbetare.
– Det är svårt. När Filmpool Nord medfinansierar en film krävs det att en viss andel av filmarbetarna är norrbottningar. När flera produktioner är igång samtidigt kan det bli kämpigt. Vårt B-foto kommer direkt från Rebecka Martinsson, till exempel. Däremot har vi faktiskt haft ett överflöd, vi har behövt tacka nej till flera som efterfrågat jobb.
Det har blivit dags för tagning. Statisterna och skådespelarna har blivit utplacerade i bänkraderna och kantorn har satt sig till rätta vid orgeln. En rökmaskin förser kyrkan med ett dis, en stark lampa från läktaren dränker den i konstgjord kvällssol. Kameran rullar.
– Tack, vi justerar för nästa bild.