Initiativet kallas Stammisglaset och går ut på att stödja lokala krogar genom att via budgivning auktionera ut specialdesignade ölglas med namn från lokala restauranger och krogar runt om i Sverige. Initiativet är rikstäckande och från Norrbotten deltar bland annat Bishops Arms i Piteå samt Silverhatten och Kraja från Arjeplog.
– Det är många i restaurang-Sverige som har det svårt just nu. Vi vet inte exakt hur framtiden kommer se ut. Men vi vet att vi alla kan göra skillnad. Med Stammisglaset vill vi hjälpa restauranggäster att stödja just sina favoritställen, även om de inte kan eller vill besöka dem just nu. Kampanjen är också en påminnelse om den starka relationen mellan gästen och restaurangen, säger Peter Hammarstedt, vd på Carlsberg Sverige.
Alla intäkter går oavkortat tillbaka till respektive restaurang där det totala slutpriset av alla auktioner kommer att dubblas av dryckesjätten upp till en miljon kronor.
– Vi vill hylla alla stammisar från norr till söder och påminna om att det är nu som just deras favoritställe behöver hjälp, säger Peter Hammarstedt.
Kampanjen lanserades 15 juni och auktionerna på Tradera pågår till 28 juni. Totalt är det över 700 restauranger som deltar.
Vissa budgivningar ligger redan nu på tusentals kronor. I skrivande stund ligger det ledande budet på stammisglaset från Bishops i Piteå på 395 kronor, från Kraja i Arjeplog på 60 kronor och för glaset med Silverhattens namn på är det ledande budet 85 kronor.